Estem
cansats de sentir que tothom respecta la decisió de la Justícia,
tot i que de vegades els
qui ho diuen
hi puguin expressar la seva disconformitat. És a dir, que el que ens
vénen
a dir és: no hi estic d’acord, però accepto l’autoritat del
jutge. Avaluar genèricament l’autoritat del jutge i la nostra
conformitat o disconformitat amb les seves sentències és molt
difícil, perquè cada cas és un món i no hi ha -llevat de delictes
administratius- cap crim o delicte que sigui calcat a qualsevol
altre. Per això dictaminar tocant a la Justícia entenent-hi
l’autoritat del jutge com a màxim representant individual és
complicat, tant,
com per freturar d’un llibre d’assaig i potser diversos toms per
analitzar, delimitar i concloure les seves atribucions, poder i fins
l’ètica en
la seva professió. Tanmateix, avui reconeixem majoritàriament que
només és possible la justícia en un estat de règim democràtic,
en tant que el parlament i les seves institucions representen
legítimament la voluntat dels ciutadans; ja que considerem, sense
errar, que en un estat on la justícia és el correlat de l’autoritat
política no democràtica, no
n’hi pot haver. Tot règim polític més o menys autoritari, té la
justícia controlada i la fa servir per consolidar els preceptes
d’aquella autoritat política. Així doncs, en sentit estricte,
només podem parlar de justícia en un estat democràtic.
Al
capdavall tota la filosofia política dels segles XVII i XVIII
analitzava les lleis quant
a
lleis (John Locke) i el poder quant
a
poder (Montesquieu). I de tot aquell garbuix de pensaments i
diatribes polítiques, periodístiques i socials, en sortiren els
Estats com a garantia dels preceptes que delimitaven el poder
individual
i col·lectiu,
la garantia
de la
legitimitat de les
lleis
i la
garantia sobre el control en l’exercici
de la coerció i la repressió. No cal dir que en aquesta lluita
encara hi estem tots, els països no democràtics per raons òbvies,
i els països democràtics, perquè estem veient arreu d’Europa com
la democràcia perilla des del moment que el poder econòmic
domina la classe política i la converteix
en un
dictador de les lleis que
defensen en els interessos privats,
i els jutges aleshores
es
converteixen en
els executors d’aquestes lleis dictatorials. Tanmateix aquest no és
l’assumpte que vull tractar en aquest escrit. Ja
que sobre
el que vull fer la reflexió és tocant a si podem confiar i creure
en la justícia que és exercida a
l’estat espanyol.
Malauradament
per a tots nosaltres, la història d’Espanya és un seguit de
dictadures familiars o de clan que han aplicat el seu poder, ignorant
sempre la voluntat dels súbdits, llevat d’un parell de tossides al
final del segle
XIX
i al començ
del XX. Partint d’aquest fet indiscutible, hem d’assumir que tant
el tarannà democràtic com el respecte envers una justícia lliure
no subjugada al poder, són condicions que els pobles adquireixen
mitjançant un procés llarg, molt llarg, que pot abastar fins a
segles per tal de consolidar-se. Cal una voluntat de justícia, i
després l’esforç intel·lectual d’estudiar-ne què és i com
seria just d’aplicar-la. Malauradament per a tots nosaltres, la
història recent d’Espanya (s.
XX) ens
parla d’una dictadura feixista exercida en dos trams, primer per
Primo de Rivera i després pel Caudillo por la gracia de Dios, en la
qual -segons que
sembla que hauríem de creure- arribada la transició després de la
mort en
el
llit del criminal, vàrem descobrir que, en el moll
dels
ossos,
tots eren demòcrates però que no ho sabien. No cal estendre’s...
això és pura mentida. Creure que en uns mesos la mentalitat dels
governants -que vivien del dictador- i els governats -que patien el
dictador- passa de ser feixista a democràtica, és producte d’una
greu deficiència intel·lectual. Es pot creure en un canvi així de
vertiginós en el cas d’Alemanya i el nazisme, perquè aquella
dictadura que havia de ser dels mil anys, acabà una dècada després,
deixant Alemanya tan llisa com un full de paper i als alemanys
absolutament rendits i abatuts. La
derrota, i una de tan gran, comporta canvis en la mentalitat, i ells
aprengueren que si bé se senten superiors a la resta dels mortals,
com els jueus, els nord-americans, i suposo que els russos i tants
d’altres, no ho són; i als fets es poden remuntar si en dubten.
Aleshores és
quan
es
reconeix l’altre, la dignitat de l’altre i el respecte envers
l’altre... Però aquí això no passà. L’hereu que
disposà el
dictador fou el nou
governador
de les brides del país, i la seva convicció democràtica no pot ser
demostrada perquè no hi és; no en va, recordem que jurà las Leyes
y
Principios del
Movimiento declarant-se
i reconeixent-se com a Monarquia de los Principios del Movimiento,
i que
aquest jurament no
l’ha
fet amb la Constitución (que
no és res més que las Leyes y
Principios del
Movimiento 2.0).
Dit
el que ha estat dit fins aquí, no és difícil de pensar que totes
les institucions seguiren les ordres del nou comandant en cap. La
pregunta aleshores és: Els jutges que col·laboraren en els
assassinats i persecucions del règim són gent digna? Mereixen
respecte?
Per
ser jutges se’ls ha de respectar quan, com robots, executen
ordres criminals per tal de mantenir un estatus i privilegis? Foren
depurats tots els estaments judicials emanats del franquisme?
L’aquiescència
dels fiscals actuals
amb els mandats governamentals són prova de la separació de
poders?... I més preguntes ens podríem fer, i és legítim i fins
obligat de fer-se-les, perquè malauradament per a nosaltres la
tradició democràtica en l’estat espanyol ha brillat des de
l’antiguitat fins ara per la seva absència. Mai no hi ha hagut cap
renovació intel·lectual en l’estament judicial espanyol,
contràriament al que ha passat als altres països europeus, ja hagi
estat aquest canvi per revolucions polítiques (Anglaterra), socials
(França) o religioses (països protestants). A Espanya, en la seva
inabastable història, podem
veure
com els jutges imposaren la seva autoritat i la justícia a les
Amèriques, amb «gran magnanimitat»; com
durant la inquisició, «amb gran comprensió»; i posteriorment, en
tots els lamentables episodis històrics (fallides, Fernando VII i
els successius Borbons i militars) «amb gran solvència
i aplicació
de l’equitat».
Aquesta és la trista realitat judicial espanyola. Si no han estat
capaços de comprendre què és la separació de poders... què en
podem esperar.
Les
revolucions comencen quan es diu la veritat. Aquests jutges no són
de fiar (i n’hi ha, de ben segur, que són dignes de la seva
vocació -que això ha de ser la seva feina, no una professió-), i
els fiscals menys encara (que defensen acusats, si l’acusada és
infanta d’Espanya o membre destacat del poder o del govern, o
menteixen per crear climes de tensió, com la lamentable fiscal
catalana -les imatges demostren el seu grau de fatxenderia, i les
declaracions posteriors que és una pocavergonya-). L’únic que puc
dir, és que si m’hagués de trobar en un judici, no confiaria que
se’m fes justícia sinó per xamba. És la realitat del que crec, i
ja no us dic res, si el cas fos per motius polítics, ja que
aleshores confiar en la justícia espanyola és senzillament ser un
ximple.
I
m’avanço pel que pugui passar, i escric explícitament que he
expressat la meva convicció intel·lectual emparant-me en el dret a
la lliure expressió. I si algun jutge, fiscal o altra
persona,
considera que el que he dit no és ajustat a la realitat, que faci ús
de la llibertat d’expressió i tracti de demostrar que la justícia
espanyola és i ha estat un model immaculat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada