Des
de la més remota antiguitat fins a finals del segle XIX l’educació
ha estat un privilegi de les classes poderoses que, en gran manera,
autoritzats pel seu major coneixement a més del seu poder, sotmetien
les classes mitjanes i baixes. L’accés al coneixement de les
lletres o les ciències només era accessible a la noblesa i als
clergues, fossin de la religió que fossin. No en va, el coneixement
és poder.
L’evolució
lenta però constant de les societats arribà al punt en què les
classes baixes exigiren amb l’amenaça de la seva força numèrica,
uns canvis que permetessin que tothom pogués accedir, en un primer
moment, a saber llegir i escriure, i posteriorment, a obtenir els
coneixements acadèmics superiors que sempre han representat les
universitats. D’aquesta exigència (reconec que vaig molt de pressa
i salto segles en cada línia, però no és aquí el lloc on
aprofundir sobre el tema), deia que d’aquesta exigència en
naixeran les escoles, com a centres de formació bàsica adreçada
als menys afavorits de l’escala social, sobretot perquè -i això
no s’ha d’oblidar- l’augment de la població recomanava a les
autoritats una comunicació directa amb els seus ciutadans. I la
millor manera de fer-ho és per l’escriptura.
Això,
sense dubte, és un avenç molt important, però com es comprovà ben
aviat, l’escola es convertia en un centre d’adoctrinament. No és
aquest l’indret per analitzar tot el procés de creació de les
escoles i els principis fundacionals d’aquest tipus d’ensenyament,
ni els constants canvis en la interpretació dels mètodes més
adequats per a la formació dels nens i dels joves fins als anys
seixanta del segle passat. Si no vaig equivocat i traït per la
memòria, Adorno i Horkheimer foren dels primers a plantejar-se el
problema de l’ensinistrament escolar. A l’escola, al capdavall,
s’hi anava a aprendre l’ordre establert, no s’hi fonamentava la
llibertat. La llibertat, per paradoxal que pugui semblar, és
l’essència del coneixement.
Des
dels anys seixanta fins a l’actualitat no ha deixat d’haver-hi
una incessant tasca de millorament i de reformes educatives arreu,
les quals només han servit per degradar més el coneixement. I
escric això, perquè posar el coneixement al servei exclusiu de la
pràctica és matar el coneixement. L’explicació és senzilla, si
dirigeixo el coneixement vers la seva utilitat pràctica, estic
anul·lant el caràcter lliure del coneixement. Allà on s’ensenyi,
s’ensenyarà per a alguna cosa, amb una finalitat pràctica. I el
coneixement només és coneixement quan se cerca ell mateix, i una
vegada reformulat i renovat, aleshores sí que és el moment
d’aplicar-lo a la pràctica. Aquest mètode evita l’error de la
manipulació ideològica, sigui quina sigui la ideologia, i també la
precipitació en les conclusions per raons que tenen molt més a
veure amb l’aplicació pràctica que amb l’essència d’un
coneixement, que en tant que coneixement és prou sòlid per no poder
ser desqualificat sense un aprofundiment assenyat i responsable. El
seny frena l’interès personal i l’ambició, i la responsabilitat
sospesa la posada en pràctica d’aquest coneixement reformat en la
societat on ha de ser implantat.
Per
tot això, la instrumentalització de l’educació no fa l’home
més lliure sinó més instrument. I crec que en aquest punt tots
estarem d’acord: Educar per fabricar un instrument, més que formar
és mal formar. Si a l’home de coneixement li limitem la llibertat,
serà un tècnic, un erudit, un setciències, un especialista, i fins
un expert -com agrada avui de vestir l’home que despunta-, però
mai un savi. I consti que no hem de fer una escola per a fer savis,
no. Hem de crear una escola que faci homes lliures, tasca gens fàcil.
Si tenim una escola capaç d’això, el moment que un savi -un home
de coneixement en el sentit arcaic- digui la seva, almenys, la
llibertat dels homes formats en el coneixement, els permetrà de
reconèixer-lo. Mentrestant això no passi, hi haurà quatre
espavilats, tan afalagadors com els antics venedors d’enciclopèdies,
que, essent poc menys que venedors d’enciclopèdies, ens faran
creure en les seves inestabilitats conceptuals i la seva estabilitat
econòmica, aquesta última com a garantia de la posició social i
del seu valor personal.
I
dit això, que no és poc, seguiré aquest escrit de l’educació
significant els eixos essencials per a una educació en la llibertat:
Sentim
sovint que la memòria avui no és tan important, ja que disposem
d’estris com els ordinadors i Internet que ens fan les funcions de
memòria. Sense entrar en les barbaritats que es poden trobar en
aquests llocs virtuals, una observació fonamental per al
desenvolupament de la llibertat: El nostre cervell només pot pensar
amb allò que té a la memòria. Sense els conceptes ancorats en la
memòria les nostres capacitats de relació, d’anàlisi i
comparació són molt limitades. Com més gran sigui la memòria d’un
cervell més ràpid actua davant d’un estímul i més relacions
completes realitza davant de qualsevol estímul. Aquestes relacions
completes d’un cervell són les que ens poden donar una idea nova,
original o pròpia. Així doncs, si limitem la memòria i la bandegem
a estris que consultarem quan ens calgui saber alguna cosa, tallem
totes les branques de l’arbre. I un cervell podat és mig cervell.
La
memòria s’ha exercitat erròniament. No es tracta de contenir en
el cervell un munt de dades, es tracta d’obrir el cervell a un munt
de conceptes. No sap més d’un fet històric, per exemple, qui més
dades té en el seu cap, que aquell que ha comprès el fet històric,
encara que li ballin les dades i confongui els llocs. Sé que
entendre això avui és complicat per a les nostres ments
desarticulades, però sense dubte és veritat.
Deixant
de banda la memòria, i per cloure, per bé que resten molts altres
aspectes a tocar, em referiré a la creació, que és
indiscutiblement l’essència del coneixement en tant que aquest
només es desenvolupa quan hi ha una veritable creació. Per això,
als nens se’ls ha d’incentivar, d’excitar, d’incitar a la
creació en tot allò que facin. Tot just perquè la seva ment encara
no ha adoptat una concepció de res, i l’exercici del seu
aprenentatge consisteix a aprendre el que se’ls ensenya i alhora
fer-ho servir per a fer-ne coses noves. Aquest moviment del
coneixement, quan és adquirit i ben aviat, una volta meditat,
expressat com a individualitat, és el mètode que ensenya sense
doctrina què és la llibertat i què és el coneixement.
Moltes
més línies, llibres fins i tot, se’n poden escriure, de
l’educació. I podria esplaiar-me i afegir d’altres ingredients i
essències per a obtenir una formació adequada per als nostres nens
i joves, però per avui he de deixar-ho aquí, tot esperant que
aquells que tenen la responsabilitat, i quina responsabilitat,
d’educar i formar sàpiguen esprémer el que he expressat i
n’estudiïn com aplicar-ho a les escoles. Obeint manuals i guies
establertes no es va enlloc. Només quan el mestre es desprèn de la
seva mestria, el nen i el jove aprenen alguna cosa. I val més el fet
de desprendre’s del mestre que allò de què es desprèn. Potser
avui això tampoc no s’entendrà, però la realitat indiscutible en
l’ensenyament és que un mètode sense passió no mena enlloc sinó
a la ximpleria docta, i una passió sense mètode mena a una nova
visió, que només per ser lliure ja és més coneixement. I quants
filòsofs diran que no sé què dic!
Tanmateix,
Aristòtil aprengué de la passió de Plató, no dels seus
coneixements, i Plató aprengué de Sòcrates la seva passió, no els
seus coneixements. Aquell que diu saber és de ben segur un ignorant,
aquell que diu tenir passió envers el coneixement, per això només,
no és un ignorant. Podrà no ser geni, ni mestre, ni savi, però ja
no serà un ignorant, ja que la passió és la primera unió entre
les idees.
Tots
els homes que aporten alguna cosa a la humanitat no són gent
experimentada i molt sàvia, són gent que senten absoluta passió
envers el que fan. I el coneixement és la passió materialitzada
entre l’home i l’objecte de la seva passió. Aquestes
experiències les trobem en els grans filòsofs, artistes, matemàtics
i físics. Tots ells cerquen la bellesa, perquè són apassionats, i
la bellesa és el coneixement, ja que el coneixement és l’única
possessió real, ja que mai pot ser furtada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada