Aquest
‘escribidor’ guardonat amb el Premi Nobel l’any 2010, aquest
home conegut de tothom per les seves aspiracions polítiques
fracassades al Perú, on va néixer, i els seus amors
‘desinteressats’ a les Espanyes -d’una banda, a una famosíssima
filipina caçafortunes; i d’altra banda, a la més reaccionària i
intransigent dreta espanyola, que és com dir, la Dreta de les
dretes-; aquest ‘escribidor’ que pertany al boom llatinoamericà
que ens deixà obres insignes, de les mans de Julio Cortázar,
García-Márquez o Juan Rulfo, entre altres; aquest home, cada dia,
ens mostra més desvergonyidament el que és molt fàcil de veure en
els seus llibres, si se’l sap llegir entre-línies.
No
diré que és un mal escriptor, no. És un escriptor notable,
tanmateix, la literatura és un art que demana més que escriure bé;
cal aportar-hi la saba nova que obre la perspectiva del lector i li
enriqueix la concepció del món en què viu. ‘Rayuela’, ‘Cien
años de soledad’ o ‘Pedro Páramo’ són obres d’una
extraordinària qualitat literària, més enllà d’estar, com no
pot ser d’una altra manera, molt ben escrites. Però, el cas de
l’homenet que avui m’ocupa és una molt altra cosa.
El
vaig conèixer de resultes de l’interès que em despertaren els
escriptors que he esmentat més amunt. El primer llibre seu que va
caure a les meves mans fou «La ciudad y los perros», tot seguit
vaig llegir «Los cachorros» i un temps després «La fiesta del
chivo». No vaig llegir els dos darrers perquè m’hagués fascinat
«La ciudad y los perros», sinó perquè no acabava d’entendre que
a la gent li agradés aquest escriptor que a mi em preocupava molt
seriosament. Una volta llegits aquests altres dos llibres, només
serviren per afermar-me en la convicció que Mario és un escriptor
nociu: En tots els seus llibres s’hi beslluma una putrefacció
ètica important i una amagada admiració per la moral dels dictadors
que solen sortir-hi retratats. Tot i això, davant de l’admiració
‘universal’ que se li dedicava, vaig voler tornar a submergir-me
en la seva obra per tal de decidir si veritablement era tan gran com
es pretenia o era tan miserable com jo em creia.
Aleshores
em van aconsellar la que és considerada la seva obra mestra:
«Conversación en La Catedral». Sense dubte, és l’obra més
literària que he llegit d’ell, amb una interessantíssima
estructura narrativa, però tot i això, del regust de ranci
feixisme, no se’n desprèn; i això que la novel·la, tot just, és
una crítica ferotge a la corrupció sistèmica del seu país. Però,
per bé que aparentment oposa al règim la seva mirada crítica,
també hi ha una oposició dissimulada però evident al comunisme i,
si ens aturem a pensar-ho, veurem que en el fons, la crítica que
pretén fer al règim peruà és més producte de l’enveja que d’un
criteri ètic. I, segons que em sembla, la seva vida posterior i els
repapieigs dels darrers anys són una prova prou concloent d’aquestes
afirmacions.
Malauradament
per a ell, que el seu nom figuri al costat dels Nobel Faulkner, Mann
o Knut Hamsun -autor de l’extraordinària «Els fruits de la
terra»-, entre altres grans escriptors guardonats amb el premi, no
l’honora, sinó que descobreix encara més les seves limitacions. A
més a més, dels escriptors de la seva generació, és potser el
darrer. La seva obsessió pels dictadors no assoleix de confegir una
obra de la universalitat de «Yo, el Supremo», d’Augusto Roa
Bastos. Ni cap dels seus llibres pot ser comparat amb la
transcendència literària de Rayuela, Cien años... o Pedro Páramo.
Sempre
he tingut la impressió que el seu port, absolutament convencional,
burgès i autoritari, no responia al caràcter d’un escriptor de
veritat. La seva vanitat i el seu orgull xoquen frontalment amb la
figura literària precursora del moviment del boom: l’entranyable
Jorge Luís Borges, home tan savi com humil. Avui, a Mario, les seves
paraules i les companyies el descriuen: un home orgullós, que
traspua enveja i mala bava, alhora que un menysteniment envers els
altres. Ja no dic res de la malvolença i la desafecció envers els
indígenes del seu propi país! El seu capteniment és el d’home
blanc que està per damunt de tota moral i pot jutjar i ignorar els
homes que tenen la pell tacada per pigments que, segons el seu
criteri, demostren la inferioritat. I aquest caràcter és el que no
pot evitar que es trasllueixi en els seus escrits, si bé fa tot el
possible per dissimular-lo. Tanmateix, el neoliberal arrogant i amb
ínfules de dictador no es pot amagar per moltes pàgines i paraules
que posi davant perquè l’ocultin.
Avui
tot just, en Vicenç Partal ha escrit sobre Vargas Llosa recordant
que Aristòtil escriu en la «Poètica» que tot escriptor ha de
preguntar-se sobre la seva moralitat. I certament és així, com diu
Aristòtil i reconeix Partal. I jo encara goso d’anar una mica més
enllà i afirmar que no hi ha veritable coneixement ni veritable art,
si aquest coneixement o art no està sotmès a una anàlisi ètica.
Al capdavall, l’ètica és una reflexió profunda sobre la
‘justícia’ de les coses. I no m’estendré en reflexions de
caràcter filosòfic, només sostindré i reafirmaré que sense un
fonament ètic, no hi ha cap possibilitat d’art ni de coneixement.
Perquè, al capdavall, tot coneixement o tot art que va contra l’home
és per això mateix ‘no ètic’, ja que l’ètica és una
‘reflexió’ humana. És un absurd i un contrasentit de considerar
l’ètica com a una reflexió humana capaç d’anar contra l’home.
I Vargas Llosa és un paradigma de la reflexió que atempta contra la
dignitat humana, és un exemple del supremacisme racial, del
supremacisme masculí, del supremacisme ideològic i del supremacisme
dels nans envejosos.
La
seva obra fou guardonada amb un Nobel, poc després de la crisi
provocada pel règim mundial, per ser la translació literària dels
principis fonamentals del neoliberalisme: demagògia a favor de la
llibertat per tal d’emblanquir la tirania política i defensar el
liberalisme econòmic. Ell, els que el premiaren i els ‘amos’,
saben molt bé que darrere de la façana del neoliberalisme i del seu
propagandista, s’hi amaga la voluntat de repressió de la llibertat
mitjançant la corrupció econòmica i sistèmica que fa impossible
la independència individual.
Vargas
Llosa no és un escriptor que ens obre camins a nous horitzons i
noves esperances, és un ‘escribidor’ que emmetzina la llibertat
amb les seves paraules, perquè res fa més mal a la llibertat que la
mentida, la hipocresia i la demagògia, les tres cares de la tirania.
I ell se n’està cansant de demostrar-nos-ho. Que ja diu la saviesa
ancestral que per saber la qualitat d’una persona només hem
d’atendre a les persones amb qui freqüenta, tracta i es relaciona.
Dit
tot això, els seus llibres són les proves o la refutació de la
meva teoria. Res millor que escoltar la veu d’algú directament i
conèixer-ne els seus pensaments. No seré jo qui us proposi de
vetar-ne la lectura, dels seus llibres. Són a les llibreries, i val
a dir que és just que hi siguin. S’ha de reconèixer que abans que
els seus llibres, molts altres haurien de desaparèixer del mercat
per tenir inferior qualitat; tanmateix, llegiu-lo amb precaució: el
seu verí és molt, però molt subtil.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada