RECOMANACIÓ
MUSICAL
Avui
tinc el plaer de poder escriure amb alegria, cosa que m’agradaria
de fer més sovint, però la desoladora realitat de cada dia no m’ho
permet. En els molts escrits que he penjat en aquest blog, la veritat
és que n’hi ha pocs que remetin a la cultura i les arts. Alguna
crítica de cinema i alguna altra de música. Malauradament la
realitat ens ofusca i tampoc no ens ofereix motius prou sovint com
per cantar excel·lències. Però, passem al moll d’aquest escrit.
STABAT
MATER
Giovanni
Battista PERGOLESI
Direcció:
Nathalie STUTZMANN
Orquestra:
ORFEO 55
Contratenor:
Philippe JAROUSSKY
Soprano:
Emöke BARATH
Escenari:
Chapelle de la Trinité
(Château
de Fontainebleau)
Gravació
d’abril de 2014, video d’Ozango/ARTE France
Aquest
Stabat Mater el podeu escoltar i veure a Youtube. I la veritat és
que és per aquestes coses que, a malgrat de totes les demències que
es pengen en aquestes xarxes socials, són d’agrair aquests tipus
de plataformes.
El
Stabat Mater de Pergolesi és potser el més bell Stabat Mater
escrit. És més, probablement el Stabat Mater de Pergolesi és de
les més belles pàgines mai escrites. Sense dubte hi ha obres
mestres i tantes obres excepcionals que tothom té les seves
preferències i passions irrevocables. Jo haig de reconèixer que no
sento passió per les obres de caràcter religiós, i això que em
fascinen la Passió segons San Mateu de Bach o el Rèquiem de Mozart,
entre altres. I això no obstant, és cert que les obres religioses,
pel seu caràcter religiós, adquireixen un a més a més emocional;
encara que l’oient no sigui creient.
Hi
ha moltes versions del Stabat Mater, i de ben segur que tothom té la
seva gravació favorita. Tanmateix, si aquesta meravella musical us
agrada, i si no us agrada també, i si no heu escoltat mai música
clàssica, també; sigui el cas que sigui, feu el fàcil pas
d’accedir a aquesta gravació. Veureu com us enganxarà, des de la
primera nota. I, d’aquí endavant, tindreu l’oportunitat de
gaudir d’una experiència impagable. L’exquisidesa orquestral, la
superba direcció i les meravelloses veus us menaran al paradís, i
potser mai millor dit.
A
destacar abans de res, la sensibilitat de Mme. Nathalie Stutzmann.
Tot és perfecte en la seva versió del Stabat Mater. No dubto gens
ni mica que Pergolesi se’n sent més que feliç d’aquesta
interpretació de la seva obra, perquè Nathalie aconsegueix que
tinguis la impressió de sentir Pergolesi al teu costat. La subtilesa
de l’orquestració, la senzilla perfecció de cada una de les
parts, commou i extasia. Si la partitura és una filigrana de
subtilitat, de música que sembla més enllà de la música, la
interpretació broda la filigrana i la fa vibrar a l’ànima dels
oients. Sents el tacte de la corda en vibrar i el silenci de la
batuta que regeix el ritme. Tot és treballat amb una delicadesa que
veritablement emociona i fascina. Veritablement és un treball tan
sentit, tan de dins, que converteix el sentiment en música: allò
que Pergolesi sentia, en allò que va escriure. No crec - i no sóc
un especialista -, que hi hagi una versió millor, sincerament. I si
ningú, llegit això i després de sentir la concepció musical que
Nathalie té del Stabat Mater, opina contràriament, li prego
encaridament que no se n’estigui de corregir la meva manca de
coneixement. Tanmateix, dubto que algú pugui escoltar aquesta joia,
aquesta obra d’art de la interpretació, i no estar d’acord amb
les meves paraules. Quant a direcció i orquestra, res més a dir,
sinó que és l’excel·lència, i l’és pel lliurament total dels
músics a la sensibilitat interpretativa de la directora.
Capítol
apart mereixen les veus. L’encert de Nathalie de fer interpretar
l’àngel per un contratenor i la verge per una soprano, és
inqüestionable a parer meu. Aconsegueix traslladar-te en el temps, i
acompanyat de l’escenari, tot sembla reconstruir el passat. Si és
un encert de triar aquests tipus de veus, més encara l’és
l’elecció dels intèrprets. L’espectacular, per desacostumada,
veu del contratenor és motiu d’un trasbals emocional notable.
Tanmateix, i tot i que la seva interpretació és sòlida i acurada
(a entendre meu), l’Emöke Barath mereix un apart.
No coneixia aquesta soprano, i només puc dir d’ella que és
‘l’element màgic’ que assoleix la transcendència del Stabat.
La seva veu captiva, és diferent, transmet d’una manera poc comuna
en les sopranos, amb una modèstia que impressiona com sacseja per
dins i emociona. La seva interpretació és senzillament exquisida,
plena de sentiment i lliurament, amb una contenció i una intimitat
que transmeten el que diu la seva veu a l’ànima de l’oient com
una revelació. Quan intervé, sigui en la solvència de l’ària,
o en el duet, la seva música se sent dins, i a més a més assoleix
d’embolicar tota la música amb la seva presència, modesta,
senzilla i abocada a assumir el dolor que representa. Poques veus i
sopranos m’han emocionat tant. La seva contribució és essencial
en aquesta interpretació de Pergolesi.
Poc
més a dir, recomanar-vos l’audició d’aquesta obra mestra
interpretativa, i a Mme. Nathalie Stutzmann, si m’escolta, que no
se n’estigui d’escampar ‘aquesta’ meravella. La música és
excepcional i transmet un dolor-alegria de viure i una felicitat
espiritual com poques, i la seva batuta s’impregna d’aquesta
màgia i es converteix en l’instrument de la seva transmissió. Amb
la Barath, es toca el cel. Almenys jo, he envejat els afortunats que
són presents en el concert, perquè sense dubte ha hagut de ser un
dels records inesborrables de les seves vides.
A
tots ells, moltes gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada