D’un
temps ençà ens arriben notícies d’això que sembla ser un
projecte educatiu, i val a dir que com sóc una persona molt
interessada en la reforma del nefast sistema educatiu (primari,
secundari i universitari actuals), he procurat informar-me’n per
saber de què es tracta i quins són els fonaments sobre els quals
volen edificar aquest projecte que aglutina, en aquesta aliança per
a un sistema educatiu avançat, un bon nombre d’entitats (no direu
que no sona bé). No sé si per dissumular, però la primera entitat
que s’hi esmenta és la UNESCO, que tot i que pertany a l’ONU
(organització avui simbòlica) és menys digne de consideració i
respecte que l’UNICEF, sobretot perquè la UNESCO està sotmesa a
moltíssimes influències polítiques, turístiques, empresarials i
educatives. Però, reconec que és una opinió personal, i potser sí
que la gran tasca de la UNESCO és determinar el patrimoni immaterial
de la Humanitat, tanmateix, crec que determinar si la fabada
asturiana o la Patum de Berga, o qualsevol altra curiositat ‘global’
són patrimoni de la Humanitat és una tasca més aviat ximple; dit
amb tots els respectes. Això no obstant, la UNESCO encapçala aquest
projecte, on també hi són la Fundació Jaume Bofill, la Universitat
Oberta de Catalunya, la Diputació i, tatxin-tatxan!, la filantròpica
La Caixa. A més, hi ha col·laboracions d’entitats com la Fundació
Jesuïta per a l’Educació, la Xarxa d’Instituts Innovadors de
l’ICE-UAB i també la desinteressada Fundació d’Empresaris de
Catalunya.
Dit
tot això, després de presentar-vos les entitats preocupades per
l’educació dels nostres fills, vull esmentar quines són les
propostes d’aquest projecte. No puc entrar en detalls perquè ells
no els donen, però grosso modo, podem dir que es fonamenta en la
col·laboració i l’aprenentatge mutu entre alumnes i professors,
pares i societat, a més que té com a objectiu crear un ‘ecosistema’
educatiu avançat. La seva aspiració està encaminada al
desenvolupament sostenible, la qual ens exigeix que resolguem
problemes i tensions comunes i que reconeguem nous horitzons. A més
a més, ha de ser capaç de donar resposta als reptes globals fent
ciutadans lliures i responsables. I pren com a línia mestra del seu
sistema, l’arraconament de la memòria com a font de coneixement
afavorint sobretot la interacció...
Exposats
tots aquests arguments de fundació del projecte, puc passar a fer
unes observacions quant a allò que m’ha cridat l’atenció. En
tota l’exposició del seu projecte no hi ha cap concreció més
enllà de paraules boniques i políticament correctes que faran
trempar la gent ben pensant i els cervells buits, però sense aportar
res que signifiqui una veritable base per a la formació dels nous
alumnes ni per a un desenvolupament del coneixement. De tot, però,
el més preocupant és el menyspreu a la memòria, que ‘sorprèn’,
sobretot i curiosament, perquè aquesta és una de les bases
fonamentals del neoliberalisme: «El món ha canviat, tot el que
sabíem ja no serveix». No m’entretindré a demostrar que això és
prova d’una curtedat mental difícil de catalogar. És senzillament
una expressió insensata i pròpia d’un imbècil, en el sentit
acadèmic de la paraula. I ho demostro en el segon paràgraf, no
referint-me a la frase, sinó a l’absurd d’arraconar la memòria
com a font de coneixement i formació.
A
les eminències que volen destruir-nos la memòria només els puc dir
que mal que els pesi, el coneixement només és possible per la
col·laboració de la memòria i la intel·ligència. La memòria
humana és superior a la dels animals -fet que volen destruir- perquè
els animals només gaudeixen de la seva pròpia memòria i
desconeixen la memòria de l’espècie, que és per això que no han
pogut desenvolupar coneixements i la seva intel·ligència només és
pràctica... Vejam si el que volen és això? Sense memòria -i no em
refereixo a emmagatzemar dades- és impossible el coneixement, ja que
amb aquesta pèrdua, la intel·ligència perd els estris per a
treballar. El coneixement s’ha desenvolupat aplicant la
intel·ligència als coneixements adquirits mitjançant la memòria.
Anul·lar-la és la impossibilitat d’un veritable coneixement.
Vejam si és això el que volen? I no vull fer més sang, només
recordaré que Raimon ja ens canta que: qui perd els origens, perd
identitat.
Tenint
present qui són els desinteressats col·laboradors, les
filantròpiques entitats que constitueixen l’eix del projecte, és
per posar-se a tremolar. Sense dubte possible, cal una reforma total
del sistema educatiu, ara bé, els principis sobre els quals s’ha
de fonamentar aquesta reforma són principis del tot humanistes (i
aquí queda inclosa la ciència, si bé se n’exclou la tecnologia,
que és l’aplicació pràctica dels coneixements científics).
Pretenen canviar el món traient-li la memòria? Pretenen canviar el
món traient els homes? Pretenen canviar el món amb empreses? Vejam
si el que volen és el món feliç de Huxley, el món feliç de la
diarrea bancària o el món feliç del nazisme... en resum el món
feliç dels imbècils dominats per una classe superior que els
orienta i els esclavitza fent-los sentir els més feliços i avançats
del món.
A
tots aquests neointel·lectuals, que pensin només que Aristòtil,
que ell tot solet, val per tots els pensadors de la Humanitat
sencera. Només rearistotelitzant la societat farem un pas endavant.
Ja n’hi ha prou d’aquests ximples neoliberals que sembla que han
descobert que el món és una altra cosa. L’home sempre ha estat i
serà el mateix, les seves necessitats sempre han estat i seran les
mateixes; només fent un simi nou, poden canviar les necessitats de
l’home. Volen potser fer nens ximplets, molt tecnològics -per tant
sotmesos a l’energia que ells administren i als estris que per a
ells fabriquen-, i arraconar el pensament lliure? Sense dubte la
llibertat és el que els fa por, i la millor manera de destruir el
concepte de llibertat és assolint la desmemòria, l’oblit de la
història de la humanitat i fer homes per al present, per resoldre
els problemes de davant, ja que així, sense passat, ja no seran
capaços de pensar en el futur.
Si
de veritat volem canviar l’educació, tot just hem d’oblidar el
món d’avui. Reviure el món d’abans, considerar el món d’avui,
veure’n els avantatges i les gravíssimes errades comeses durant el
lamentable segle XX en l'àmbit intel·lectual i social i posar-nos a
pensar que allò que cal canviar és el món, el jardí on viu
l’home, no l’home. Per què l’única manera de canviar l’home
(l’animal lliure i conscient, per tant responsable i solidari) és
convertint-lo en simi. El superhome de Nietzsche que ells tant
anhelen, ells no el poden ni albirar. Cal ser molt profund per
entendre Nietszche i, lamento molt escriure-ho, però un banquer, un
jesuita, un empresari o un professor universitari, són molt lluny de
la profunditat.
Per
paradoxal que pugui semblar, són els morts qui ens poden fer
millorar, no pas els vius. Avui sabem que els banquers, els jesuites,
els empresaris i els professors universitaris són els que han
arraconat els capaços per fer prevaler els insensats. I no oblideu
mai que si alguna cosa hi ha veritablement infinita, és l’estultícia
humana.
Canviem
l’escola sí, però abans canviem la societat. Adaptar l’escola a
la societat sempre serà un fracàs, perquè aquesta societat és un
fracàs, ja que després de dos mil cinc-cents anys de civilització,
estem tornant a l’era de les Piràmides. Els homes lliures no volen
faraons (ho sento Fainé i companyia), els homes lliures volen
societats lliures, i aquests homes saben que això només s’assoleix
pel coneixement, que és la constant recerca sense possible trobada.
Sé que no ho entendran, només faltaria! Aleshores sí que encara hi
hauria esperança.
A
tots els docents que se sentin atrets per aquesta pastanaga per a
rucs, molt de compte. Si el que volen és omplir-se les butxaques i
servir una societat fracassada d’homes esclaus, endavant, Fainé i
companyia els ho pagaran. Si el somni de tot home lliure us omple i
és la vostra ànsia, aleshores engegueu aquest disbarat a fer
punyetes i poseu-vos a treballar de ferm, primer per canviar el model
social, i una vegada canviat el model, potser podrem canviar
l’educació. Penseu només que aquests ximples volen fer un món i
un home nous amb la tecnologia i la ciència, arraconant la filosofia
que tot just és la ciència encarregada de l’estudi del món i de
l’home en tota la seva complexitat.
Són
els amos de la voluntat i dels diners, hem de destruir-los per
retornar a un món de coneixement veritable (penseu en el ruc de
Hawking, que ens recomana de colonitzar Mart. Només aquesta
afirmació desautoritza tota la seva suposada intel·ligència.
L’home és per la seducció de la bellesa -no ho entendran, no us
preocupeu, i com a molt hi veuran ‘ties’-. Vés a Mart a
colonitzar un món estèril!). Mal que els pesi, el coneixement no és
útil, és bell. Els grans genis de la història en tots els camps és
el que s’han cansat de demostrar. Però, avui, quatre arreplegats
ens volen fer creure que el coneixement ha de ser útil. Només, i
per concloure, us dic: Qui segueix els ensenyaments d’un imbècil,
mai no passarà d’imbècil.
Ara
que cadascú reflexioni, que jo sóc prou ignorant per saber que la
veritat existeix, tanmateix, mai no la sabrem trobar... Que per això
sóc ignorant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada