Sortosament
haig de rectificar. A poc a poc els col·lectius relacionats amb la
judicatura comencen a posar el crit al cel. En l’anterior escrit
parlava de ‘Jueces para la democracia’ - que ja és trist que
s’hagin de dir així – i avui haig de fer esment de l’’Associació
Àgora Judicial’ que ha emès un comunicat criticant l’aplicació
del concepte de ‘delicte d’odi’ que està fent la judicatura
espanyola. Sembla doncs, que a poc a poc, els jutges s’adonen de la
seva transcendental importància en un estat de dret, ja que ells, en
són l’última garantia. Tenen tot el meu suport perquè denuncien
allò que posa en risc les llibertats individuals i les d’expressió,
tanmateix, els convido a anar una passa més enllà, i a ells, que
són els juristes, els insto que comencin a presentar les denúncies
pertinents contra els jutges que prevariquen, falsegen la realitat,
manipulen la llei i fan frau de la seva professió, perquè siguin
castigats com correspon.
Fet
aquest aclariment, vull abordar la llibertat d’expressió i el
delicte d’odi que els jutges corruptes de les altes instàncies
s’han acarnissat a perseguir.
Fa
pocs dies que el ‘raper’ Pablo Hasel fou assegut davant d’un
tribunal per ‘injúries’ i altres delictes derivats de la seva
activitat com a ‘raper’. Val a dir que detesto el ‘rap’ i no
el considero ni tant sols com a expressió musical, però tot i això,
respecto la llibertat a fer-ho dels qui s’hi dediquen, i més
encara la seva manca de prejudicis a l’hora d’escriure les
lletres de les seves cançons. Al capdavall són el fruit de la
rebel·lió contra la injustícia del sistema, i bolquen la seva
indignació en les seves lletres. Però, és clar, les cançons fan
mal i fereixen la sensibilitat d’aquells que es dediquen
exclusivament a fer mal i no tenen cap sensibilitat. La seva defensa
davant del tribunal que el jutja fou excel·lent. Denunciar i
assenyalar els corruptes no és cap delicte en una societat justa. La
llibertat d’expressió empara el fet de poder dir allò que es
vulgui, si bé és cert que la injúria, el descrèdit injustificat i
l’insult no són en cap mesura connaturals a la seva essència. No
obstant això, hi ha manipulacions informatives de diaris ‘nacionals’
que atempten molt i de manera més greu contra l’essència de la
llibertat d’expressió quan tergiversen i falsegen la realitat dels
fets per construir una realitat paral·lela. Injuriar, desacreditar
injustificadament i insultar, han estat i són pràctiques ben
comunes en molts dels medis de màxima difusió, i mai ningú no els
frena els peus. Potser, perquè no fan servir paraules malsonants com
els rapers? Però els rapers es dirigeixen a la gent de baix, no a
les elits ni als burgesos panxacontents. I qui sap si és això el
que fereix la sensibilitat dels jutges. La defensa de Hasel fou del
tot elogiable. Ell no és culpable de res per denunciar la indecència
de l’autoritat, i els jutges haurien de saber-ho. Un monarca que és
una vergonya en qualsevol sentit dels valors humans que vulguin ser
considerats, és el que hauria de preocupar als jutges i no pas
aquell qui descriu la indecència d’un indecent. Pensar que una
autoritat només per ser autoritat ha de ser respectada és senyal
d’esclavatge intel·lectual. L’autoritat ha de guanyar-se la
dignitat d’aquesta autoritat; si no n’és capaç, demostra
clarament les seves mancances, i per això mateix no és digne del
càrrec que ocupa. I per concloure aquest apartat, només afegir que
no és llibertat d’expressió la mentida ni la desqualificació
injustificada. Fer ús de la llibertat d’expressió per injuriar ha
de ser perseguit, no en tinc cap dubte. Penseu una miqueta, feu
memòria, i veureu quants periodistes afamats, quants polítics
reconeguts i empresaris, han fet un ús espuri de la llibertat
d’expressió i ningú no els ha cridat l’atenció.
L’altre
assumpte que volia abordar, reprenent el començament de l’escrit,
és el delicte d’odi. No entraré en aquest concepte jurídic, una
mica agafat pels pèls. Al capdavall, la paraula no és un delicte
d’odi mai, si doncs no va acompanyada d’una evident violència
latent. M’explico. Un assaig responsable sobre la homosexualitat,
les dones, els jueus o qualsevol altra raça o grup, en si mateix no
pot ser mai un delicte d’odi, sempre que no hi hagi latent una
animadversió que indueixi a la violència. Ja que si no, estem
castrant la llibertat d’expressió. Perquè ens entenguem, no ser
defensor o partidari d’algun grup, raça o costum, és legítim, i
és legítim defensar-ho enraonadament. El que no és legítim ni
tolerable és l’ofensa al grup, menys encara la invitació a
l’exercici de la violència o la desconsideració envers els
individus del grup. Aquí sí que hi trobem odi, i si hi ha una
incitació a la violència o a la coerció podem tipificar-ho com a
delicte. Tanmateix, repeteixo, cal ser molt primmirat, perquè si no
ho som, haurem de considerar a tots els crítics del masclisme com a
culpables d’un delicte d’odi, i no és el cas. El masclisme és
una actitud que volem desterrar de les nostres societats, i els
ataquem amb la dialèctica i ens carreguem de raons per combatre’ls.
Ara, si hi hagués una incitació a l’extermini dels masclistes,
aleshores sí que ens trobarem amb un delicte d’odi. I aquest cas,
el podem extrapolar a les dones, als homosexuals, als jueus, als
pobres o als reis. I dit tot això, perquè hi pugui haver un
veritable delicte d’odi és imprescindible ‘l’acció violenta o
coercitiva’. Perquè, ens agradi o no, odiar és un sentiment tan
natural com l’amor, menys creatiu i gens positiu, però odiar no
està a les mans d’un mateix combatre-ho, això no obstant, sí que
està a les mans d’un mateix no fer accions violentes ni
coercitives.
No
podem estimar ni odiar per llei. Només podem fer que la llei
preservi de la violència i la coerció als qui estimen i odien. No
podem violar perquè estimem, ni matar perquè odiem, aquest és
l’ámbit de la llei. El desig d’ambdós sentiments, tanmateix, no
es pot combatre.
Tot
i així, vull posar uns exemples que sí que són delictes d’odi i
que, curiosament, els jutges no persegueixen. I només posaré tres
exemples que s’oposen amb total evidència als delictes d’odi
dels quals estan acusats: un, per posar-se un nas de pallasso,
l’altre, per no reparar el cotxe d’un policia, l’altre, per fer
resistència a l’autoritat armada... I val a dir, que el delicte
d’odi mai no pot ser considerat respecte els policies ni a
l’autoritat. És un delicte que pretén preservar les minories i
aquells que no tenen defensa davant de les agressions. I dit això,
passo als casos concrets:
Delicte
d’odi de M. Rajoy, que avui ha considerat ‘anormal’ a
Puigdemont en demanar que el Parlament triï un candidat ‘normal’.
Això és una mostra d’odi: la desqualificació injustificada
contra una persona per raons d’oposició política. Tot i així, és
comprensible. Tanmateix, el que converteix aquesta expressió en un
delicte d’odi és que M. Rajoy està aplicant mesures coercitives i
violentant la vida dels seus opositors polítics de manera evident,
fonamentant-se en una gruixuda falsedat: no són normals. I val a dir
que si els presos i els exiliats no són normals, d’acord a les
seves característiques intel·lectuals, la presó no és l’indret
on han d’anar a parar. Haurien de ser acollits en un centre
psiquiàtric. En no fer-ho, Rajoy demostra el seu odi, així com la
seva mentida.
Més
gran encara, i menys explicació necessita, el delicte d’odi
demostrat per la vicepresidenta del govern espanyol, Soraya Sáenz de
Santamaría en expressar públicament que no entén la reticència a
‘sacrificar un català’. No ha dit separar de la vida política,
no, ha dit ‘sacrificar’. I no cal recordar l’exercici de
violència que constantment ha exercit aquesta persona, responsable
del CNI – tots tenim present els atemptats de la coalició
estat-islamisme – i de les càrregues de la policia sobre la
població ‘catalana’.
I
per acabar, esmentaré la direcció dels hotels «Hostetur», que ha
regalat un cap de setmana a tots els policies que ‘exerciren la
violència indiscriminada’ contra la població civil i desarmada el
dia 1 d’octubre. Això són mostres evidents d’odi, però a més
a més, són delictes, ja que en tots els casos hi ha ús de
violència i de coerció.
On
són els jutges espanyols per perseguir-los? I prou que comprenc que
sentin odi contra els catalans, al capdavall, la catalanofòbia
espanyola no és una paraula sense sentit semàntic, però, en
emparar el delicte d’odi es converteixen en còmplices.
L’esperança
de la justícia està en els jutges que tenen un concepte ètic de la
justícia i no un concepte jurídic. Els primers exerceixen la
justícia, els segons, la llei. I val la pena recordar-ho: Cap llei
ha d’estar per damunt de la justícia. Aquest és el repte ètic de
tot estat social de convivència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada