Cal
començar reconeixent l’interès que sempre té escoltar-lo. Això
em passà fa ja molts anys, quan vaig sentir les seves idees tocant a
l’educació. Posteriorment s’ha dedicat a moltes activitats,
perquè és un home capaç, intel·ligent i molt treballador, i fundà
l’escola de pares; la qual cosa em posà en alerta per primera
vegada. En una societat que funcioni i es pugui dir a ella mateixa
lliure, cal que els pares siguin els primers a formar els nens, de
manera que quan arribin a l’escola no els acabin deformant d’acord
als interessos de l’estat (sempre ha estat així. Abans estudiaven
els reis gots com a fundadors de la reserva espiritual d’occident,
ara els ensenyen les virtuts de la democràcia, encara que ben bé no
sàpiguen què és; i si fossin comunistes els ensenyarien la
doctrina maoista, estalinista o leninista, segons la tirada del
govern). I és clar, em vaig posar a tremolar pensant que als pares
se’ls pot educar, amb la qual cosa el pensament únic s’estableix
de forma efectiva i perversa, perquè els nens abans de rebre
«l’ensenyament» i l’adoctrinament escolar, ja vindran formats
pels pares, els quals vénen d’una escola que els ensenya com
educar bé els seus fills. Tot això em semblava terrible. Un filòsof
de l’educació privant els pares de la formació dels fills,
promocionant un sistema, una manera correcta de fer-ho...! La
teledirecció de la societat és el més gran atemptat contra la
llibertat individual i col·lectiva, i sembla que Marina hi és del
tot implicat amb el vanitós nom d’Universitat de Pares, que a mi
em sembla més un acudit de ximples que un assumpte per prendre-se’l
seriosament. I amb això no vull dir que no hi hagi molts pares que
tindrien fretura d’aquests ensenyaments i fins de vigilància
policial quan eduquen els fills, però no és en una escola on
s’ensenya això, això ho ha de demostrar la societat. El nen i els
pares han de veure en la societat un model, a seguir o a canviar,
aleshores mai no serà una visió única (ni en les pitjors
dictadures s’assoleix això)... Potser si analitzessin i
critiquessin la televisió com a inductor de comportaments i
pensaments, potser farien una feina molt més profunda i sense dubte
que més interessant per tal de canviar veritablement el món,
d’acord a la voluntat de la gent i no d’acord a interessos
«obscurs». Aquesta escola d’entrenament de pares em posà la
mosca darrera de l’orella.
Fa
uns dies el convidaren al Més 3/24 i allí li vaig sentir dir coses
que em preocuparen molt, sobretot perquè és filòsof i pedagog i té
una autoritat en la matèria que ningú no gosa discutir. Val a dir
que el programa del Més 3/24 començà amb una frase del professor
Marina: «La culminació de la intel·ligència és la bondat». El
felicito, tanmateix jo em permetria corregir-lo i dir: «L’essència
del saber és la bondat», i potser això ja explicaria els camins
oposats que prenen després els nostres pensaments i les
interpretacions de la realitat. Dit això, entrem en el moll d’allò
que ens explicà en el programa:
Deia
que havíem de canviar els prejudicis de dreta i esquerra en
l’educació. Laica o religiosa, pública, concertada o privada, en
igualtat o en l’excel·lència, etcètera, i ens proposava una nova
escola, de la qual és responsable de fer-ne el projecte per a
l’estat espanyol -la qual cosa ja fa por-.
Defensa
una formació professional dotada dels millors professors, els més
selectes de tots els professors, els més capaços d’adaptar-se als
vertiginosos canvis del nostre temps, per tal que siguin eficaços en
la preparació dels nous treballadors. Recomana que la meitat dels
alumnes que surten de batxillerat vagin a FP i l’altra meitat a la
universitat (La qual cosa no em sembla del tot incorrecta). Tanmateix
en feia una amalgama tan compacta, entre FP i universitat, que al
capdavall el que defensa és un ensenyament al servei de l’empresa.
I això que pot semblar molt bonic, és molt perillós; i que això
sigui defensat per un filòsof, i a més a més especialitzat en
educació, posa els pèls de punta. Ras i curt, una empresa mai no
tindrà cap interès en el coneixement; les empreses existeixen per a
fer diners. I segons sembla, el senyor Marina vol posar els joves al
servei d’aquestes empreses, guiats per uns professors superdotats
en el coneixement d’allò que necessiten les empreses. Si us ho
mireu bé, veureu que és un atemptat contra la intel·ligència. El
coneixement quan és coneixement només cerca el coneixement. Tot
interès, com tota intenció, són contràries a qualsevol
coneixement quant a coneixement.
I
justificava el seu argumentari, assegurant-nos que d’aquí a no res
els robots expulsaran del mercat del treball a la meitat de la
població, i que per això els joves han d’estar molt preparats
perquè obtenir un lloc de treball serà una competició molt dura...
I és clar, sentir dir això a un filòsof, com a poc, estaborneix.
Aquest és el món que ell considera just? Agenollar-se davant del
poder i combregar amb rodes de molí és el seu veritable desig com a
intel·lectual? Com a filòsof i educador, no creu que allò que ha
de buscar l’home és la felicitat? Sincerament creu que en un món
de robots l’home serà feliç? No seran aleshores els homes més
robots que els mateixos robots? Penseu que fins parlava que d’aquí
a no res ens implantaran xips que ens dotaran de coneixement. Sap de
què parla? Sap què està dient? Creu de veres que implantant
microxips a dojo en un cervell, el farà més raonable? Tenir més
dades és tenir més dades només. A la pràctica diària, la vida
mecànica, el món dels robots funciona, sense dubte, i també sense
llibertat -o es pensa que només ens implantaran coneixement? Tan
innocent és?-. A la pràctica funciona, però fins els menys llegits
saben que el coneixement avança contra tot allò sabut, que sempre
és veure les coses d’una altra manera, amb unes altres dades, així
com que la saviesa és carregada de sentiment, d’aquell amor del
que parla el mateix Marina.
Que
cadascú en pensi el que consideri oportú, que l’escolti, és
clar, tanmateix que pensi, que es faci les preguntes que m’he fet
jo, i potser que es plantegi si no hi ha altra llibertat que poder
ser allò que vols i no un atleta multidisciplinar que tothora
competeix i que acabarà perdent... El panorama és prou
descoratjador.
Als
nens els agraden els robots. Als adolescents el sexe. Als joves els
diners i l’amor. Als adults la vida. Als vells, saber. En el món
que promet Marina -amb els pares educats i l’escola unívoca-;
menys vida i saber, hi haurà de tot.
Potser
és el futur, sí, potser sí. Però l’home morirà; i sembla que a
Marina se li’n fot. Prou greu està l’home, després del darrer
segle, com per a més sotracs. Algun dia sentirem a dir que a la
Universitat Tal el millor professor, sobreeixint per damunt de tots
els altres, és el prototipus de robot Filosofy. I potser Marina, tot
somrient li penjarà la medalla que l’acredita com a millor filòsof
del moment.
P.S.
Voleu un món on treballin els robots i quatre privilegiats, mentre
el resta de la humanitat es mata o consumeix com un zombi els diners
que li donen per consumir, fent la mateixa activitat que els robots,
però ells comprant coses que no satisfaran els seus desitjos, ja que
allò que no es guanya, allò que no ha suposat cap esforç, no
satisfà cap desig? Al capdavall, la satisfacció no és mai la
consecució del desig sinó el resultat de l’esforç. Un desig
assolit, desapareix i en sorgeix un altre. Cercar desitjos és córrer
envers enlloc. Quina satisfacció podrà trobar un home en els
desigs, si no hi ha cap esforç que se li demani per tal
d’assolir-los?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada