Aquesta
pràctica jurídica importada dels Estats Units, segons ens diu la
versió oficial, permet de fer més àgil la justícia; tanmateix, el
que callen és que l’agilitat en la justícia no té res a veure
amb la justícia, és com si diguéssim que aquells que van més de
pressa quan fan esport, fan més esport que els que el fan a poc a
poc. L’èxit de la justícia n’és la seva aplicació. Sense
dubte que com més ràpida sigui millor serà, ara bé, pensar que
això és articulat amb pactes (accepto mitja pena i ens estalviem un
judici que em podia condemnar a més anys o sancions més altes, i
així tots ens estalviem feina) és un absolut desconeixement del
sentit de la justícia, la qual consisteix en la reparació a la
societat i als perjudicats del mal causat en infringir les normes
comunes de convivència que determinen i especifiquen les lleis.
Em
resulta molt escandalós quan sento «la teoria dels pactes amb la
fiscalia» perquè són un greu atemptat contra la justícia, a més
a més que són del tot absurds els raonaments que fonamenten aquesta
pràctica. I vegem-ho en un exemple paradigmàtic:
Un
home és acusat, se li imputen uns delictes. El ministeri fiscal
sol·licita unes penes, les quals, després d’un judici en el qual
l’acusat comptarà amb la defensa d’un lletrat, el jutge dirimirà
i sentenciarà. La justícia és efectiva quan és ràpida i la pena
és acord al delicte comès, tasca que «tots» haurien de tenir com
a objectiu. Aquí no toca analitzar les funcions dels advocats
defensors, que en molts dels casos es converteixen en encobridors del
delinqüent. Així com no és aquí on cal analitzar les garanties
d’una defensa justa i la preservació dels drets de l’acusat com
a ciutadà, almenys fins que no hi hagi una sentència... Però:
L’home
acusat, d’acord amb l’advocat i el seu interès, parlen amb el
fiscal i es comprometen a col·laborar amb la justícia i dir tot el
que saben -fet que sempre és digne que es posi en quarantena-, amb
la qual cosa asseguren que poden descobrir tot l’entrellat
delictiu. Bé, quan l’advocat fa la proposta, presenta com a
condició la pena que està disposat a acceptar per al seu defensat
-més tergiversació de la justícia és impossible de concebre-la-.
Davant d’aquest xantatge, només hi ha una resposta digna per part
de la justícia: Que el seu client digui el que hagi de dir. De
moment la pena sol·licitada és aquesta; si ell col·labora
desinteressadament, la valoració de la recompensa per la informació
delatada, és el jutge qui haurà de considerar-la. De moment la pena
és la que ha estat sol·licitada, l’inculpat pot declarar el que
consideri oportú, ara bé, i això cal tenir-ho molt present: quan
es fa una proposta d’acord, l’acusat reconeix la seva
culpabilitat i el coneixement de l’entrellat del delicte, amb la
qual cosa -i en estricta justícia- si no declara tot el que sap, el
jutge l’única possibilitat que té és condemnar-lo -ha reconegut
el delicte i el coneixement profund d’ell- o, si el jutge considera
oportú o escaient, pot rebaixar-li la pena per la col·laboració
amb la justícia, però només una vegada hagi declarat i el jutge
hagi ponderat el valor de la informació. Negociar abans és
senzillament evitar la justícia i afavorir el delinqüent, al qual a
més a més i sense cap raó se li dóna un benefici després d’haver
comès el delicte. L’home acusat és molt lliure de declarar el que
vulgui per salvar-se; pot exculpar a d’altres o els pot inculpar,
el que mai no serà legítim és que el delinqüent posi les
condicions a qui li ha de fer justícia. El jutge i el fiscal només
tenen una possibilitat d’acció: Declari el que vulgui, que jo ja
sé quina és la meva funció. Ara, si pensa que per trair els
excompanys jo li faré un favor, s’equivoca, en primer lloc perquè
la delació és una traïció, una traïció que no hagués comès si
no hagués estat descobert, ja que no la va denunciar pas quan
coneixia l’existència del delicte del qual participava i se’n
beneficiava. Segon, perquè en justícia i d’acord del tot amb els
principis ètics, a un traïdor mai no se li pot atorgar perdó.
Quan
un jutge protegeix un delinqüent que delata els companys de
malifeta, el mima, ja que no hi ha res que el delinqüent faci per
voluntat si no per propi interès; aleshores, el jutge es posa del
costat contrari a la llei. Qui ha estat acusat que declari allò que
cregui oportú de declarar, després el jutge -d’acord a les seves
atribucions- dictarà la sentència, la qual només podrà ser
rebaixada, i mínimament, per l’interès que es desprengui de la
col·laboració. Si el delinqüent no vol delatar els còmplices, ell
haurà d’assumir la responsabilitat dels delictes dels altres.
Considerar altra cosa és atemptar de soca-arrel contra el fonament
de la justícia.
La
garantia de protecció i salvaguarda dels drets de l’inculpat són
sagrats, això no obstant, avui veiem dia sí dia també, com
aquestes garanties es converteixen en escuts protectors de veritables
delinqüents, i aquí sí que els jutges han de dir-hi la seva, ja
que la protecció de qui infringeix la llei, comporta per si mateixa
el menysteniment dels que la respecten, i això és molt greu si
volem mantenir un estat de justícia i de dret. Quan una autoritat
judicial es posa del costat del delinqüent delinqueix perquè traeix
la seva obligació: la protecció dels qui respecten la llei.
A
Espanya això ho veiem tots els dies (el cas Millet i Montull d’ara,
els quals són culpables perquè ells mateixos ho han declarat), i
sembla que ningú no té el valor de recriminar-los la poca-vergonya.
Reconèixer un delicte i demanar clemència és immoral i una falta
de respecte envers la resta de ciutadans, i això un jutge com cal
hauria de tenir-ho molt present.
No
hi ha res de més absurd que una justícia que pacta. Els pactes i
els acords han d’esdevenir-se en la política, en els negocis, en
la vida quotidiana... però la justícia només té una balança i
els ulls tapats. Si mira per sota de la vena, no és justícia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada