La
democràcia és un sistema polític basat en la consulta ciutadana
mitjançant el vot, però no és només això, ja que un règim
polític que fonamenti l’elecció a les urnes dels representants de
la ciutadania però que en el seu procedir polític i judicial no
sigui higiènic, és un carnestoltes regular de vol de paperetes que
no serveix de res més que per mantenir un «statu quo». Puix que no
hem d’oblidar mai que la gran troballa de la democràcia és la
consciència política que les lleis són esglaons necessaris que cal
canviar i adequar a la realitat dels diferents moments, seguint el
principi que res no és perpetu i que la política és la ciència
del bon govern i de l’adaptació a les circumstàncies de cada
moment. I si parlem de política, hem de tenir molt present que la
finalitat d’aquesta «ciència social» és l’harmonització de
la població així com dels medis productius, de tal manera que
l’acció dels polítics serveixi per millorar les condicions dels
ciutadans, la qual cosa sempre va lligada a l’economia del país, i
per a la qual cosa és fonamental la justícia, que és en el fons
l’essència del sentit polític. Sense justícia hi pot haver
política, però mai democràcia ni llibertat. I arribats aquí,
analitzem quines són les malalties més perilloses de la política i
com aquestes afecten a la seva raó de ser: la justícia. Oblidar
això és obviar del tot el sentit de la llibertat dels individus.
Una
política no compleix amb les normes d’higiene democràtica, i
d’aquesta manera amenaça la llibertat dels individus, quan:
La
mentida és tolerada. Un polític mai, i escric mai, pot ser trobat
en una mentida. Se suposa que la seva capacitat intel·lectual li ha
de permetre la discreció i si cal el silenci per tal de no haver de
mentir. Enganyar a la gent és l’essència de la demagògia, i ja
Aristòtil la remarcava com a màxim perill per a una democràcia.
Per això tot polític que sigui descobert en una mentida,
automàticament hauria de ser destituït. Cal exigir nivell
intel·lectual als polítics si volem tenir política, de la mateixa
manera que cal exigir nivell intel·lectual a un científic o a un
home de lletres, si volem tenir ciència i lletres.
El
compromís i la fidelitat a la paraula donada és una de les altres
exigències ineludibles per a un polític. L’incompliment dels
programes electorals és raó més que suficient per a la destitució
automàtica del polític de torn, ja que la manca de previsió i de
coneixement de la realitat del país demostren a bastança la
incapacitat política del candidat. Puix que prometre és la cosa més
fàcil, i si no es pot complir la promesa, aleshores ens trobem
davant d’una mentida o d’una incapacitat. I la higiene política
demana l’exclusió d’aquest tipus de comportaments si es vol
tenir una classe dirigent responsable.
Quan
els instruments de protesta com ara la manifestació o la vaga són
esdeveniments folklòrics, ens trobem davant d’una classe política
sorda a les demandes i protestes legítimes dels seus ciutadans. És
més, cal que els polítics protegeixin sobretot el dret de vaga, ja
que de vegades és un instrument molt útil per a les empreses per
tal de descobrir entre els treballadors els «revolucionaris»; i si
no hi ha protecció davant d’aquest dret de protesta i pressió,
els polítics no governen per a tothom si doncs no només per a uns
pocs de molt concrets. I val a dir que amb això no dono carta blanca
a totes les protestes que es puguin produir, ja que és legítim que
el poder polític també escolti les raons dels empresaris. Al
capdavall, encara que avui no ho sàpiguen, aquesta és la feina dels
polítics: harmonitzar els interessos dels uns i els altres en el bé
comú. I sí, ja sé que això, avui, és molt difícil que ho puguin
comprendre.
Quan
el frau i la corrupció, a més a més de l’autoprotecció dels
polítics, són norma comuna en un estat, ens trobem en un estat
fallit, en un estat en el qual no hi ha govern sinó una màfia
orgànica que desballesta els fonaments de la política, i aquests
delinqüents han de ser perseguits i separats de la política per a
sempre més. Malauradament aquesta és la situació política a molts
dels estats, inclosos alguns estats europeus.
I
pel que fa a la justícia, l’essència i el termòmetre de la bona
política, tres breus observacions:
Abans
de res, és imprescindible l’absoluta independència del poder
judicial respecte de la política. Només d’aquesta manera serà
possible l’exercici d’una justícia eficient i ràpida. Els
polítics han de garantir el finançament de la justícia d’una
manera esplèndida, ja que un país on els ciutadans senten pròxima
i real la justícia, és un país on hi regna la llibertat.
Els
jutges són restringits per les lleis que emanen del parlament i del
govern. La seva missió és la persecució de les violacions de les
lleis i la demanda de reparació per part dels delinqüents. Ara bé,
la llei sempre és una realitat que pot ser canviada, i per això
mateix els jutges han de veure, estudiar i sospesar les
circumstàncies per les quals i en les quals han estat violades les
lleis. La magnanimitat és una de les grans virtuts de la justícia,
però no hi ha magnanimitat quan només s’aplica a un sector de la
població i no a tothom. Les circumstàncies en què es viola una
llei, són la prova que pot posar en evidència una llei que és
necessari que sigui canviada. No estic escrivint que les jutges
deixin lliures els qui desobeeixin la llei, sinó que han d’analitzar
les circumstàncies en què aquella llei ha estat violentada i les
raons per la qual ha estat violentada, i si el jutge hi veu elements
de consideració segons els quals l’actitud del delinqüent és
justificada, la magnanimitat ha de ser el motor de la seva sentència.
Un
dels punts més delicats de la justícia és el dret, ja que és una
arbitrarietat. Les giragonses legals per convertir, mitjançant els
procediments de dret, en legal una il·legalitat han de ser
severament perseguides. El dret és la normativa que garanteix
l’exercici de la llei, tanmateix sempre per damunt del dret hi ha
la justícia. És a dir, que si el dret permet una injustícia i li
dóna empara en el seu règim de sancions, el jutge com a màxima
autoritat té l’obligació d’imposar la justícia per damunt del
dret. I recordo com a exemple per aquest cas quan l’exgovernador
del Banc d’Espanya fou declarat innocent d’acord a la llei i als
procediments del dret, però fou recriminat èticament pel jutge
davant de l’evidència de la injustícia amb la qual havia actuat
el dirigent bancari, tot emparant-se en el dret i la llei. I mai dret
i llei poden protegir un criminal.
I
per cloure, el punt més important al qual ha de donar resposta
l’estament judicial: la protecció de la llibertat. I aquí cal
esmentar la responsabilitat, puix que no hi ha llibertat sense
responsabilitat. Ser lliure és elegir, i en l’elecció en tant que
lliure hi va implícita de responsabilitat. Qui és responsable és
just que sempre sigui protegit per la justícia, ja que la
responsabilitat és la demostració del compromís amb la llibertat,
i de manera contrària la justícia ha de perseguir i condemnar
aquells que actuen amb llibertat sense assumir-ne la responsabilitat.
Jo sóc lliure de llançar una pedra, però en el mateix moment que
la llenço, sóc responsable d’allà on vagi a parar i dels mals
que pot causar. Llançar la pedra i amagar la mà, és exactament el
que la justícia mai no pot tolerar.
Potser
si reflexionéssim més i no acceptéssim allò que ens és donat
perquè és així, potser aleshores tots contribuiríem a fer més
higiènica la política i la justícia, que n’és el seu sentit més
profund.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada