Abans,
per poder aspirar a una
bona
feina
calia cursar els estudis en una universitat i, una vegada amb el
títol a la mà, el
fet de trobar
una plaça ben remunerada en l’àmbit de l’empresa privada no era
una seriosa preocupació. Les empreses sabien que els especialistes i
els tècnics els havien de trobar en els llicenciats, i més encara
en els doctors. Amb aquest mètode les empreses es fornien de
l’intel·lecte que els calia per millorar i créixer. La qualitat
dels coneixements dels estudiants en acabada la carrera fou
prou acceptable fins als anys vuitanta. Posteriorment les necessitats
industrials i empresarials influïren en els ensenyaments
universitaris, i sorgí aquella idea -per dir-ho d’una manera no
escatològica- que la universitat havia d’estar al servei de les
empreses i del món productiu en general. Des d’aleshores, amb
aquest sagrat lema, s’instaurà una nova universitat, la qual ja no
estava interessada en res en el coneixement, almenys quant aquest
coneixement no té una aplicació econòmica i, naturalment,
beneficiosa. Des d’aleshores el coneixement com a tal desapareix de
les universitats, s’inventen -copien els americans, genis fins a la
sepultura- els crèdits per assignatura, i comencen a formar
treballadors sense importar-los el més mínim la seva ciència o
matèria
quant a coneixement. Fet
això, els americans, que han farcit de cultura el món (tothom
els reconeix la seva summa importància des de l’Antiguitat fins a
la primera
guerra mundial: Què hauria estat del món sense la impagable
aportació americana! Sort en tenim d’ells: socialistes
disfressats, amants de la llibertat per damunt de tot, així com de
la veritat, entre tantes altres coses...)
Doncs, bé, algun portent actual, hereu dels grans savis de
l’Antiguitat americana i mundial, se li acudí la
superba ocurrència que
la universitat havia
de reduir els anys d’estudi. Fet absolutament lògic i coherent, ja
que si sempre han estat cinc anys els anys que calien per
llicenciar-se, i alguns més per doctorar-se, en una matèria com ara
Física, Matemàtiques, Literatura, Art, Enginyeria... és molt
enraonat, qui ho pot dubtar!, que ara, després del segle XX -que
ha estat el
clímax de les
revolucions
tecnològiques
i de les ciències-,
n’escurcem
els anys d’estudis. Segons les eminències que dirigeixen els
estudis superiors ha de ser així: Si feien falta 5 anys per tenir
una noció d’una ciència o coneixement des del seu naixement fins
al segle XX, és lògic que després de la revolució que ens
precedeix, avui reduïm dos anys aquests
estudis... Que s’ho facin mirar! Avui no hi pot haver un científic
de veritat si no s’ha passat, mínim, set anys estudiant la seva
matèria; a no ser que l’única finalitat de tot plegat sigui el
rendiment econòmic de les empreses i, sobretot, conduir els estudis
i els
pensaments dels alumnes de tal manera que no en surti un de veritat i
els esguerri el negoci. Aquesta és la seqüència,
i per continuar-la
inventaren els màsters.
Ara
has d’estudiar tres anys a la universitat perquè tinguin la
garantia que estàs ben ensinistrat. Una vegada titulat, no seràs
res. Per això hauràs de continuar estudiant, però ja no dins de la
universitat en un règim universitari, sinó en uns cursos especials,
de curta durada i moltíssima intensitat intel·lectual; per a la
qual cosa et demanaran uns preus exagerats. I
amb tot
plegat
assoleixen dos grans reptes: guiar i sotmetre.
Sense
dubte, si pagues 3000 euros per un màster et creuràs fil
per randa el
que digui qui et doni la lliçó, i tant se valdrà que vagi vestit
de pallasso i t’expliqui teoria quàntica. Tot t’ho creuràs. I
si no ho creus, aleshores, és per fer-s’ho mirar; que avui els
diners no els regalen... Amb això saben que els ensenyaments del
guru de torn seran mastegats pels alumnes amb fruïció, per més que
allò que els donin sigui indigest intel·lectualment. L’alumne que
vol el màster, vol el justificant de bon comportament i fidelitat
que li serà la
carta de presentació per guanyar-se les garrofes, i per tal
d’obtenir-lo farà fe del guru com un abduït (Collons, que
l’abducció val 3000 euros). I tots contents: l’alumne amb el
premi -com el gos en un circ-, el professor amb
més
ingressos, només
per dir les ximpleries que dicta
l’amo, i els amos fascinats del gran rendiment universitari. Què
més voleu! Això és el món feliç!
I
si algú coneix algú que complint els requisits exigits en un màster
(presència o treballs i els diners de la quota) no se l’ha tret,
que
ens
ho
digui tot afegint un comentari a aquest escrit. Us imagineu què
durarien els màsters si s’hi presentessin 30 alumnes, a 3000 euros
per cap, i només n’aprovessin 10? Se’ls acabava el negoci en
quatre dies.
Ara,
vosaltres feu màsters, que si hi ha alguna virtut en aquestes
titulacions és que són una garantia del grau de submissió, servei
i esclavatge intel·lectual. I us exposo un seguit de magnífiques
oportunitats perquè augmenteu el vostre cabal de coneixements i us
feu més savis:
Màster
de gestió del talent en l’era digital. Màster de gestió i
desenvolupament
d’aplicacions
multiplataforma (com més llarg, el títol del curs, més patxoca
fa). Màster en meetings, incentives, conventions & exhibitions
(en anglès també impressiona). Màster
d’alta
cuina amb Susi Díaz (és real). Màster universitari de gerontologia
i atenció a la persona. Màster: Curs d’expert en lideratge.
Màster MBA, especialitat moda (Avalada per Agatha Ruiz de la Prada)
(També és real). Màster d’assessorament financer i gestió
patrimonial. Màster en gestió d’empreses i direcció financera...
I fins hi ha un màster de neuromarquèting i investigació dels
mercats.
Si
això no és cultura! Au, inscriviu-vos i aneu a escoltar aquests
gurus que ho saben tot de tot, i ja no dic de la seva matèria. No us
oblideu de pagar-lo
abans, però. Després, tot va
de
baixada, fins el vostre desenvolupament cerebral.
Tot
això resulta paradoxal. Un bon mestre és aquell que essent capaç
de transmetre els seus coneixements transmet alhora el seu
desconeixement. I és tot just des del seu desconeixement que mostra
els seus coneixements, perquè en el fons no hi pot haver cap bon
mestre que no cerqui. Ningú mai no sap res; si hom
s’atura, què
podrà ensenyar? Només en la recerca i en l’absoluta convicció de
la impossibilitat del coneixement es pot ensenyar alguna cosa de
profit. Desconfieu dels gurus, dels nous sacerdots que saben del
futur, de la psicologia humana i de la dels animals, del poder de la
intel·ligència emotiva
i
dels poders de la bava de caragol. Qui us parli des de la saviesa,
tingueu per segur que és un dròpol. Qui us parli des del dubte, amb
inquietud i sinceritat, tingueu per segur que almenys pensa. Ara,
vosaltres trieu. Els amos aconsellen el màster, encara que sigui
passant pel banc; la llibertat aconsella l’elecció responsable. Si
ets una peça de l’engranatge, ja fas tard a apuntar-te perquè et
destrossin el cervell. Si vols ser tu, siguis allò que siguis, i
viure la vida, sigui allò que això signifiqui
per a tu, surt a passejar, respira aire pur i quan passis pel costat
d’una paperera, llença-hi el paper d’inscripció tot
estriat;
que ser rebel no vol dir ser brut.
Més
útil us serà aquest escrit gratuït perquè és sincer, lliure i
ofert des de la més absoluta ignorància -per
més que en tracti de sortir-, que la sublim supremacia d’un
titella que sap
molt bé què diu sense saber què està dient.
Que
no us facin la vida. És l’única cosa que teniu i l’únic sentit
és sentir-la, sigui de la manera que sigui, però sentir-la. Si no
se sent, no hi ha res. I si no hi ha amor envers allò que se sent,
tot és no res; per més que tingui l’aparença de ser-ho tot.
Feu-vos la vida. Sou en la vida i en relació amb ella. Heu de ser el
més que pugueu ser
en
ella. No és fàcil, és el camí de la ignorància. Ara, no em
parleu de llibertat si no sou responsables de la vostra vida! I la
llibertat rau en el poder d’elegir. Trieu: hi ha vida i hi ha
empreses. La primera no exclou la segona, la segona, avui,
exclou
la primera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada