CARTA OBERTA
A ROBERT FRIPP
Mestre Fripp:
Fa molts anys que
la seva música em captivà, i King Crimson m’ha acompanyat i proporcionat grans
moments de felicitat. El dia 24 de novembre vaig tenir l’oportunitat d’escoltar
King Crimson a l’Auditori del Fòrum de Barcelona. I, avui, ja passats vuit
dies, ben paït, encara és increïble de creure aquella experiència, perquè més
que un concert fou sentir l’experiència de la música. Prou que conec els discos
i prou que sabia que no em podien decebre, però el que m’oferiren fou una
experiència que només podran valorar com a tal els que l’han experimentat. No
havia tingut l’oportunitat de veure’ls i sentir-los abans, però el recital de
música a doll que ens oferiren com un regal de tres hores que passaren com un
sospir, així com és la felicitat (perquè el plaer encara dura una miqueta més),
aquell clima de religiositat musical, crec que atordí i deixà bocabadat tothom;
tot i que tots, ja érem fidels de la “religió”.
La presentació en
un escenari com l’Auditori del Fòrum, cadascú a la seva butaca, i amatent del
concert; com està pendent d’un concert, un dels fidels del Liceu. L’escenari
adequat; que les multituds espatllen la música en tots els sentits. Perquè la
música s’escolta sense fer altra cosa: Mel Collins a l’esquerra, a dalt de
l’empostissat de l’escenari, al seu costat Tony Levin, i tot seguit Jakko Jakszyk, abans de
vostè, que tancava l’empostissat per la dreta, tots amb camisa i guardapits,
vestits per tocar; i a baix de l’empostissat, impressionants, les tres bateries
(bateria i percussió, bateria i teclats, bateria) respectivament Pat Mastelotto, Jeremy Stacey y Gavin Harrison, més lleugers per raons evidents. I aprofito l’avinentesa d’anomenar-los, per
expressar el meu agraïment a la passió i professionalitat que ens regalaren
fent-nos feliços tres hores impagables. Perquè la seva passió feia innecessaris
llums i d’altres artificis audiovisuals, ni l’atenció especial d’un focus,
perquè la música s’escolta i és el lliurament dels músics. Només al final del
repertori, previ al bis, en l’extraordinària “Starless” l’escenari es cobrí de
tonalitat rogenca i fou el senyal de color en una nit que de tan plena, no
freturava de guarniments. La música s’escolta.
No hi va haver
cap discurs, cap presentació de res, ni de músics, ni de cançons ni de bona nit
Barcelona. Per no haver-hi no hi va haver cap aplaudiment perllongat, perquè
quan començaven, ben aviat, un instrument reclamava silenci a la sala. La
música feia callar. La deessa s’expressava en la vostra interpretació de
sacerdots i els fidels gaudíem del plaer de la gran música, font de la
felicitat.
La presència
tangible de la música durant tres hores... No sabeu que us dic!
Abans del
concert, un veu gravada advertia els fidels que no filmessin amb mòbils ni amb
càmeres, que miressin amb els seus ulls i visquessin l’experiència –savi
consell, no per menys evident-. Qui sap escoltar música, ja comprèn que la
música s’escolta amb l’ànima (encara que l’ànima només serveixi per això).
I quanta raó té,
mestre! Encara avui cloc els ulls, mal entono una cançó i els torno a viure.
Gràcies, mestre.
La gran música no és pot agrair prou, mai.
Ah, i si us plau,
no oblidi aquest racó mai més quan pensi oferir l’experiència King Crimson al
món.
P.S. Hi ha hagut
dos concerts que m’han impressionat fins a la commoció. Són concerts
inoblidables. Val a dir que no n’he vist pocs, i de no poca qualitat, però els
dos concerts que m’han deixat una nafra de felicitat a l’ànima després de
“viure’ls”, d’escoltar-los en execució, han estat la Novena Simfonia de
Beethoven, i el concert de King Crimson. És la meva modesta, però sincera
sensació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada