Hi
ha gent que se sent ciutadana del món i no té cap escrúpol
intel·lectual a definir-se com a membre d’una ‘gran comunitat
humana mundial’. La idea, com a concepte utòpic, és gran i
generosa. Tanmateix, com els anarquistes, que no s’adonaren que una
‘organització estatal’ d’homes lliures garanteix més i millor
la igualtat de tots, els ciutadans del món obvien que la defensa
dels més desprotegits no és possible en un súper-estat mundial,
que per definició, tindrà una única ideologia; ni que, a més a
més, aquest súper-estat, significaria la fi de la cultura com a
evident mostra de l’existència d’un ésser humà amb capacitat
de llibertat.
Els
estats es constitueixen com a àmbits de la llibertat pública contra
els privilegis de les castes dominants. Els països ja no són d’una
família sinó que són dels individus que hi viuen. La cultura, que
és un terme ambigu i traïdor, la podem definir com el conjunt de
manifestacions de tot tipus d’una comunitat. La cultura inclou les
tradicions ancestrals, els costums socials, la idiosincràsia dels
seus individus i, en el grau suprem, les manifestacions artístiques
que transcendint el grup mateix es fan extensives a tota la
humanitat. Si el problema de l’anarquisme és la destrucció de les
normes, que són les que permeten la vida lliure en una comunitat; el
problema de la ciutadania mundial és la destrucció absoluta del
fenomen cultural, ja que la cultura és intrínsecament fruit de les
diferents comunitats humanes. És bo i saludable el contacte i la
mixtura de cultures, però és l’aniquilació de tot fenomen
cultural la institució ‘d’un anarquisme ciutadà’, ja que
perquè hi hagi una veritable mixtura cal l’essència dels
components que la integren. La progressiva dissolució en mixtures
acaba per destruir la cultura. Bona prova la tenim en el sotmetiment
a la ‘cultura americana’ que estem patint i que ens fa canviar el
pa amb tomàquet pel pa d’una hamburguesa, el tió per un arbre,
els panallets per ‘halloween’ i la música mediterrània per la
música disco. La relació intercultural és molt sana i productiva
si cap de les cultures absorbeix l’altra, ja que en aquest cas,
fins i tot l’absorbent perd part de la seva essència.
Com
veiem, tot assumpte que tingui com a element generador l’home
sempre és conflictiu, conflictiu en el sentit que mai trobarem una
fórmula matemàtica ni unes normes de conducta generals que ens
donin una solució ideal, pel sols fet que els homes, malgrat el
nostre idealisme, som éssers vius fets de carn i de desitjos. La
bella utopia anarquista com a Arcàdia social, i la meravellosa
utopia de ciutadans del món com a Paradís terrenal i individual,
són bells somnis, projectes ideals als quals hem d’aspirar com
l’artista aspira a la perfecció, però que no són assolibles, com
tampoc és assolible l’obra perfecta per a cap artista. I si un
artista, que és un de sol amb ell mateix, no pot ser capaç de
resoldre la pintura, la música, la poesia... i dir: la pintura, la
música, la poesia... és això i res més que això, imaginem-nos
que ha de ser l’aspiració ideal de milers de milions d’éssers
humans. Per això, sense que la majoria d’homes hi pensessin,
sorgit d’una manera del tot natural per la llei de l’evolució de
les relacions socials, l’home ha anat passant dels faraons als
emperadors, dels emperadors als reis, i ha acabat assumint l’estat
com a institució ciutadana, la qual cosa ve a ser una resposta prou
adequada i satisfactòria a l’anarquisme social i a la ciutadania
mundial.
Fets
aquests apunts superficials, que necessitarien moltes planes de
dissertació per fer-los clars i evidents, si és que hi ha alguna
cosa en aquesta vida que es pot fer clara i evident, em cenyiré a
l’enunciat d’aquest escrit: «El sentiment nacional».
El
sentiment (parlo del positiu o creador) és una forma de participació
amb l’altre. Tot sentiment és una participació amb l’altre que
ens enfronta al món plegats. Des de l’amistat a l’amor, tot
passant per la pertinença en un grup. La família i l’amor
paternal són els primers sentiments que tenim, després vindrà la
pertinença en un grup, on normalment seleccionarem la persona a la
qual volem donar el nostre amor. En aquestes relacions, sempre hi ha
una participació amb altres per fer front al món.
Val
a dir, i deixar-nos de somnis falsos, que en el món tots els altres
són els nostres ‘enemics’. El nostre egoisme ens constitueix en
éssers discriminadors. Les famílies tenen per ‘rivals’ les
altres famílies, els col·legis els altres col·legis, les
universitats les altres universitats, l’empresa les altres
empreses... Nosaltres en formar part d’un grup ens convertim en una
peça més d’aquell grup contra els ‘altres’ grups. I en
aquesta escala de sentiments i alhora rivalitats, dalt de tot hi ha
el sentiment nacional, que és l’aglomeració de totes aquestes
rivalitats per fer front als ‘enemics’ de fora de la nostra
nació. Negar això és negar la realitat, i per comprovar-ho només
heu de veure un telenotícies.
Així
doncs hi ha un sentiment de clan, que inclou família, amistats i
coneguts; un sentiment local, que abasta la nostra ciutat o poble; un
sentiment ‘comarcal’, que suposa els límits de les nostres
relacions; i finalment un sentiment nacional que ens uneix amb gent
pertanyent a la nostra cultura, però que no coneixem de res. Ens
podem entendre perfectament, tanmateix ens són estranys per
desconeguts i per no tenir-hi relació personal ni indirecta. Amb tot
però, els sentim tan nostres com els conciutadans de la nostra
ciutat o poble. Tradicions, costums, llengua i anhels compartits ens
hi agermanen. Aquest sentiment, val a dir-ho per desfer malentesos,
alhora que ens protegeix dels ‘altres’, ens obre la possibilitat
de la col·laboració i la lluita per objectius comuns, que per molt
que culturalment siguem diferents, podem tenir uns horitzons molt
similars, ja que els homes - i
aquí sí que és on s’ha de dir – quant a homes, tenim les
mateixes necessitats a la vida. Els nostres ulls veuen
la vida d’una forma diferent, perquè el passat, la història,
l’herència, la manera de fer dels nostres avantpassats ens
marquen, tanmateix l’home i la vida, arreu, són essencialment
idèntics.
Tots hem de lluitar i
tots tenim pors, anhels i sentiments.
Fins
aquí, què és el sentiment nacional. Ara, molt breument,
diferenciaré els tres tipus diferents de sentiment nacional: el
natural, l’ideològic i el d’interès. Començaré per aquest
darrer per ser l’hipòcrita. En aquest grup, hi són
tots aquells que abracen una bandera per interessos propis. Són
aquells que no participen de la nació més que per al seu benefici
personal, siguin empresaris que no contribueixen al bé comú, per bé
que el mercat el tenen allà on no contribueixen, siguin esportistes
que s’emboliquen amb una bandera per fer carrera professional, i
que tampoc no contribueixen al bé comú, defugint els seus deures
fiscals; alguns fins i tot canvien de nacionalitat d’acord als seus
interessos espuris. En aquest grup podem incloure-hi tots els
egoistes de mena, que no tenen altre sentiment que el compte-corrent.
I mal que els pesi, l’amor al compte-corrent no és un sentiment, i
és una perversió quan s’embolcalla amb la hipocresia d’un
sentiment de nacionalitat fingit, perquè no hi ha res més
menyspreable que la falsedat de sentiments. Al capdavall, és una
demostració de la misèria ètica de l’individu: què és un home
sense sentiments? és tan sols un home?
El
segon grup, són els sentiments ideològics, que converteixen
l’individu nacionalista en un fanàtic. Quan la ideologia exclou
els compatriotes, no hi ha sentiment de nacionalitat, sinó de
classe. I quan la ideologia nacional exclou radicalment els altres,
tots els no compatriotes, aleshores ens trobem davant de
la ideologia del
suprematisme. I l’ideal
del
suprematisme
exclou per essència el sentiment, perquè divideix la humanitat
entre els meus i els altres. Envers els meus hi ha sentiment, envers
els altres, odi. I això, és un sentiment de nacionalitat fals. Tota
gran nació atrau ‘els altres’ a formar-ne part; si els exclou,
és una petita nació sense futur. Existirà, però com un ruc que
dóna voltes al molí. La pròpia admiració paralitza, i acaba fent
sucumbir el subjecte: si no, recordeu la tragèdia de Narcís.
Finalment,
allò que és un veritable sentiment nacional: el sentiment natural.
Aquest sentiment és la consciència de la pertinença en un gran
grup, unit per les tradicions, la cultura, els anhels, la manera de
fer i l’ànsia de créixer. És la defensa d’allò que ja és i
la voluntat d’enriquir-se amb les altres nacionalitats. És una
nació col·laboradora, que estima els projectes comuns amb altres
grups ètnics, que comparteix anhels i aprèn de la seva cultura.
Perquè el sentiment natural de la nacionalitat sap que donant voltes
al molí, a més de fer el ruc, no es va enlloc. Tot
gran poble necessita la nova saba que ve de fora. D’altra manera
tot s’anquilosa. Val a dir però, que el desenvolupament de la
nació depèn tant de les aportacions estrangeres, que modifiquen les
tradicions, com de la defensa de la pròpia cultura, generalment
expressada en les arts.
Per
això, és necessari que l’estranger adapti la nova nacionalitat,
s’integri en el nou grup, i això suposa assumir les tradicions i
la cultura. Per ser part d’una nació cal sentir-la, ésser-ne.
D’aquí que per ser català, alemany, francès, xinès o
neozelandès cal tenir per llengua materna la llengua del país. No
es pot comprendre una cultura i una tradició sense estar constituït
per la seva llengua. La negligència de tractar les nacionalitats com
a una qüestió administrativa genera greus problemes, com comencem
de veure arreu dels països que han fet permeables les seves
fronteres sense tenir en compte la profunditat del sentiment
nacional, amb la qual cosa han donat arguments demagògics al
nacionalisme ideològic. I
correm el risc que aquest fals nacionalisme acabi per fer-se únic i
desballesti la profunditat i complexitat del nacionalisme natural.
I
per concloure: ser alguna
cosa, és ser només allò. Els polítics i la descomposició
cerebral els fan dir beneiteries que després els diaris escampen, i
així va el món. Un home pot compartir moltes llengües, moltes
residències habituals, moltes relacions amb diferents homes de
diferents nacions, tanmateix, només pot tenir una nacionalitat, i
aquesta la dicta el seu cor a
més de la seva llengua.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada