En
el seu viatge a Dinamarca, el MHP Carles Puigdemont ha participat en
una xerrada sobre ‘la democràcia a Catalunya i a la Comunitat
europea’. A grans trets, el president va estar prou bé. Si escric
aquestes línies, és més per parlar dels seus interlocutors.
Un
d’ells,
era un jove professor de ciències polítiques que féu una
intervenció molt teòrica sobre la democràcia i els seus fonaments,
i també dels problemes intrínsecs a la mateixa democràcia, com
ara, si els espanyols haurien de votar en un referèndum per la
independència de Catalunya, o no. El xicot féu el que va poder,
però, la veritat, és ben trist de
pensar
que aquests són els tipus
de
professors en una universitat del suposat prestigi de
les universitats
daneses.
A Espanya deu passar el mateix, si tenim present que els dirigents de
Podemos són també professors d’aquestes ciències. Mala peça
tenim al teler si aquests
són els professors... I m’explico, fent
referència al jove d’ahir: És cert que el mateix funcionament de
la democràcia ha de ser plantejat i que cal millorar aquest
procediment polític. Jo sóc un dels més fervorosos defensors d’una
profunda reflexió sobre el sistema, sobretot tenint present que els
resultats cada volta demostren més
que
la democràcia falla. La prova és veure qui són els dirigents
polítics dels països avançats, que tots, absolutament tots,
responen als interessos de les classes més poderoses econòmicament
i
naveguen a gust en un món d’absoluta corrupció.
Sense dubte, hi ha molts aspectes a tocar, un d’ells i fonamental,
la tasca dels mitjans de comunicació, que si no són del tot
lliures, són part de la gestió política i, per aquesta
raó,
prostitueixen tot el sistema. Arreu del món civilitzat és així, i
a Espanya és paradigmàtic: premsa al servei de la banca i de
l’Íbex-35. Per això cal una reflexió seriosa i profunda, sense
dubte. Ara bé, en
lloc d’això,
el bon jove professor va
preguntar-se
si haurien d’haver
votat
tots els espanyols, que
és com si volgués
dir
que en el referèndum del Brexit hauria
hagut de votar tota la ciutadania europea. Això, senzillament és
una superba ximpleria; i que a més a més, la gosi
preguntar
tot
un
professor de ciències polítiques en
un auditori,
molt decebedor. I
deixo aquest professor, per centrar-me en la col·lega, la senyora
Marlene Wind, també professora de ciències polítiques, que el
sobreeixí en estupidesa.
La
presentació de la bona senyora va consistir a definir-se com a
‘experta’ en Europa i la democràcia i les seves institucions.
Definir-se com a ‘expert’ és una mostra de supèrbia i en molts
dels casos una evidència de les pròpies limitacions. I la bona
senyora donà proves a bastança de les seves limitacions, les quals
permeten de posar en dubte la seva qualitat d’experta en altres
matèries. Reconeixent i tot que no era ‘experta’ (que així ho
va dir) en el conflicte polític entre Catalunya i Espanya, no es va
prendre la molèstia d’informar-se quant al tema del qual havia de
preguntar al president. S’havia preparat un seguit de qüestions
que, com en un examen, havia de respondre el convidat. Aquest
bombardeig de preguntes eren tendencioses i fruits d’una pèssima
informació: si els catalans ens volíem independitzar perquè érem
més rics, si els castellans no podien fer ús de la seva llengua
lliurement en el nostre territori, que si els catalans érem
defensors d’una superioritat ètnica, que si preteníem posar
Europa en escac, i aprofità aquesta
avinentesa
per portar a col·lació al president rus, Vladimir Putin...
Sortosament,
el president va estar bé, i el primer que li va etzibar fou que era
evident que no era experta en el conflicte català. Després
respongué les qüestions de l’examen, posant en evidència la mala
informació de la professora. La pobra dona va quedar retratada. El
cas és que, com va despertar en alguns periodistes la mateixa
sorpresa que a mi, avui «Vilaweb»
publica
una breu entrevista amb
‘l’experta’ professora,
i la dona acaba de perdre tota credibilitat. Qüestionada, entre
altres coses, sobre els referèndums d’independència de
Groenlàndia i les Illes Fèroe, gosa dir i quedar-se tan ampla, que
aquests territoris són ‘pobres’ i que més hi perdran ells que
no pas els danesos. No em vull acarnissar amb aquesta senyora, però
que aquest argument li valgui per al referèndum danès i no per al
català, demostra una molt limitada capacitat d’anàlisi de
‘l’experta’ en Europa, en la democràcia i les seves
institucions, a
més d’una descarada parcialitat.
Potser cal preguntar-se com és possible que una persona amb tan poca
lucidesa pugui ser professora universitària. I si això és extensiu
a altres professors, caldria estudiar profundament què falla en la
màxima institució educativa dels països desenvolupats. És
possible que tinguin prioritat els afectes a la ideologia europea,
tanmateix, això és un greu perjudici per a tots, per als qui es
formen i per als qui després rebrem l’aplicació pràctica
d’aquesta formació. Fa molt de
temps que
poso en dubte el sistema universitari actual, i aquests exemples
danesos m’han posat els pèls de punta. La veritat és que és molt
preocupant.
No
em vull estendre més. Esperava de l’acte a Copenhagen un exercici
intel·lectual digne, però el nivell dels col·laboradors fou
nefast. No n’hi havia de més preparats? El
MHP Puigdemont només va haver de respondre obvietats, i tot per tal
de no ser
incorrecte i preguntar-los
d’on havien sortit, d’on
els havien tret.
Veure al president rient mentre comentava les especulacions
putinianes de la Marlene Wind, ho descriu tot.
L’acte
es pot trobar a Internet, i si hi ha algú que creu que escoltar-lo
serveix d’alguna
cosa més que per omplir temps buit, que m’ho faci saber. El
discurs inicial del president fou correcte i exposava els punts sobre
els quals s’hauria de parlar, però la dissertació teòrica i
buida de contingut del jove professor i la increïble desinformació
de la senyora, deixen en molt mal lloc el prestigi universitari dels
danesos. Qui tingui algun dubte, només ha de veure l’acte. Dubto
molt que algú sigui capaç de treure’n alguna cosa de profit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada