La
postveritat és un concepte modern que descriu la situació en la
qual els fets objectius són subordinats a les emocions i a les
creences de la gent a fi de crear opinió pública. Ras i curt: una
mentida. Aquest terme és molt usat en els darrers mesos per
periodistes i tertulians. Per què hem de fer servir un eufemisme per
descriure la mentida, si ‘mentida’ és un concepte prou clar: la
submissió de la recerca o l’exposició de la veritat a la
necessitat de defensar els nostres interessos o la nostra voluntat.
Una mentida és una falsedat, una manipulació o una tergiversació.
Tanmateix, com tractaré de demostrar més avall, cal tenir molt
present que l’oposició veritat-mentida no és un tema menor, i
fins i tot la llibertat depèn de la distinció entre aquests
conceptes oposats.
La
veritat només és una una, però té moltes vies de reconeixement i
cap d’elles capaç de posar-la en evidència. La mentida només és
una, i no admet ni interpretació ni pot ser mai exposada com a
evidència. Conèixer la veritat és impossible (llevat de
l’abstracció matemàtica) perquè l’objectivitat és impossible,
ja que sempre hem de fer front a la realitat des de la nostra
subjectivitat. Per això, ser objectiu significa posar en dubte la
pròpia subjectivitat i tractar de veure i analitzar la realitat amb
aquesta suspensió del criteri subjectiu. Malgrat això, mai no podem
ser objectius perquè mai no podem sortir absolutament de la
subjectivitat. I aquesta és la causa que tot i que tots vivim en una
indiscutible realitat, cap ni un de nosaltres pugui fer-la objectiva.
La realitat és una aparença dins de la qual hi ha una veritat que
és la seva única existència i, tanmateix, és indiscernible. Estem
condemnats a veure les coses d’una manera i a interpretar-les a la
nostra manera, i per això estem habituats a viure en la mentida. Val
a dir, per bé que és una obvietat, que la nostra percepció de la
realitat del món és una interpretació articulada d’acord als
nostres instruments perceptius.
La
filosofia, al capdavall, no ha tractat altra cosa que desxifrar
aquest enigma que és tant misteriós com necessari. Sense dubte,
viure en ‘la veritat’ seria una absoluta condemna. Viure en la
mentida, en el desconeixement, en l’aparença, ens obre la
possibilitat de la llibertat, ja que tot i vivint en una sola
realitat -que només pot ser d’una sola manera-, la seva
presentació aparent ens obre un ventall d’interpretacions que són
els colors de l’essència íntima de la realitat, una essència que
mai no podem descobrir.
Més
enllà de la concepció filosòfica de la realitat, hi ha una
realitat que patim cada dia i en tot moment. Aquesta realitat està
conformada per un munt d’aparences: els homes tenen un aspecte però
la seva íntima realitat no és el seu aspecte físic, el mateix
passa amb els objectes, amb els animals i amb les relacions. I és en
aquestes relacions, i sobretot en les relacions humanes, en la
comunicació que ens determina el món en què vivim, on hem
d’aturar-nos per descobrir la veritable intenció d’això que
avui se’n diu postveritat.
Les
relacions humanes es fonamenten en la comunicació; que no és gaire
més que un exercici de falsejació i mentida. En un cert sentit tots
duem una màscara amb la qual ens presentem al món, una màscara que
en el fons és la nostra defensa, la manera de no mostrar allò que
veritablement som i així evitar de quedar exposats a la voluntat
dels altres. L’amistat de veritat, la profunda, no la mera
coneixença, és l’exercici arriscat de descobrir la nostra veritat
a un altre; o almenys, de deixar de ser constantment mentiders. És
un acte en el qual dispositem la confiança en l’altre, en l‘amic.
Per això, la traïció, l’engany, l’interès o la indiferència
mai no poden ser el motiu d’una relació d’amistat.
Però
les relacions humanes són molt complexes i diverses. I la
postveritat afecta només les relacions entre ‘el poder’ i els
ciutadans. Els poders establerts sempre han fet servir la mentida com
a instrument per a dissenyar la realitat. Ho fan els poders polítics,
siguin quins siguin, i els segueixen i col·laboren en aquesta
creació de la realitat, tots els altres poders socials. Per poder
social hem d’entendre aquelles organitzacions que exerceixen la
seva influència sobre el conjunt de la societat. Totes elles, sempre
i per definició, responen a una interpretació ‘subjectiva’ que
tracten de convertir en ‘objectiva’ -Així per exemple, les
organitzacions contra l’esclavatge presentaven una interpretació
subjectiva que atemptava contra la concepció objectiva del moment-.
Els instruments que han de fer servir les organitzacions per obtenir
aquest canvi en l’objectivitat, només poden ser raons i la força
de la seva exposició, de manera que la nova il·luminació d’un
problema i la seva enraonada justificació assoleixin de consolidar
el canvi, de transmetre la visió subjectiva de l’organització a
la realitat objectiva. Aquest canvi pot ser fruit d’una intenció
d’harmonització, entenent-hi la recerca d’unes relacions socials
més ajustades a la justícia -que va íntimament lligada a una
interpretació correcta de la veritat-, o poden ser fruit d’una
voluntat de sotmetiment. I consti que mai no és senzill de
diferenciar una intenció de l’altra. La revolució soviètica, per
exemple, tenia una intenció d’harmonitzar la societat o era fruit
de la voluntat de sotmetiment dels revolucionaris? I com aquest
exemple, gairebé en tots els altres canvis i revolucions en una
realitat objectiva.
Tanmateix,
avui, que els poders tenen una base molt més àmplia sobre la que
posar en exercici el seu domini i sotmetiment, freturen d’estris
més sofisticats. La mentida, la interpretació disfressada de la
realitat, sempre ha estat el sistema bàsic de tots els poders per
influir damunt de la societat, siguin els poders polítics, econòmics
o la premsa. Fins a no fa gaire, com ‘mentida’ és una paraula
que a ningú no agrada de sentir, menys encara si l’enganyat és un
mateix, els periodistes, els polítics i els poders econòmics feien
servir una estupidesa etimològica com ‘incert’. Això és
incert, sentíem dir. La qual cosa volia dir: Això és mentida. Però
dir mentida, comportava posar damunt de la taula el problema: que la
direcció social depèn de com es construeixen les mentides, i prou
saben els qui dirigeixen les societats que la solidesa d’una
societat depèn de com és entensa per ‘veritat’ la ‘mentida’.
Algú es va adonar que parlar ‘d’incerteses’ era un risc, era
deixar a la societat en un mar d’inestabilitat objectiva, i això
calia canviar-ho. La gent ja està prou formada per saber que no hi
ha una veritat indiscutible -la més gran fou derruïda durant el
segle XX: Déu- i no es podia deixar la societat navegant en una
reconeguda mentida o en la incertesa, ja que els dos són àmbits de
relació sense objectivitat. El poder d’objectivació de la mentida
ha perdut força, gràcies a la llibertat d’expressió i a la
millor formació de la majoria de la població. La incertesa mai és
capaç d’oferir un món objectiu, sinó tot el contrari. Aquestes
derives són perilloses per al poder establert, i per això calia una
nova paraula que donés solidesa al que en altre temps es resolia amb
la mentida més barroera. Avui la gent és molt suspicaç i
desconfiada.
La
postveritat fou la troballa: indiscutiblement l’efecte psicològic
de la paraula ‘veritat’ és ferm i segur. El prefix ‘post’ és
molt modern. Recordem que és molt de persona avançada en els
nostres temps parlar de postmodernitat, postfranquisme, postgrau,
postproducció... sempre el ‘post’ aporta -psicològicament,
sense cap raó objectiva- una càrrega de positivitat. D’aquesta
manera amb el ‘post’, que és un avenç en qualsevol accepció, i
la ‘veritat’, que és un terme agraït, que dóna confiança i en
si mateix és positiu; amb aquesta combinació s’assoleix de
convertir una ‘flagrant mentida’, una invenció, una perversa
inducció intel·lectual, en una mentida que cal acceptar per
compartir una realitat objectiva. És a dir, en lloc de dir: la
mentida flagrant del poder és aquesta, es transforma la manipulació
en ‘la mentida que s’han inventat i que hem de creure perquè
genera el món objectiu és aquesta’. Per això hem d’estar molt
alerta i desconfiar del tot d’aquells que ens parlen de
postveritat. Perquè tots els que ens parlen de postveritat el que
fan, de manera subreptícia i malintencionada, és ocultar-nos una
immensa mentida i la mala intenció que oculta la seva exposició
pública.
Quan
ens diuen: «Vivim en el món de la postveritat», ens estan dient:
«Vivim en una mentida prefabricada que ens hem de creure per anar
tots bé». I creure mentides és deixar de ser lliures. L’anul·lació
de la llibertat dels homes s’aconsegueix quan la majoria d’homes
deixen de ser lliures i els homes lliures són considerats beneits.
Creure
en la postveritat és lligar la intel·ligència amb cadenes,
recloure-la en una cel·la fosca i humida, mentre se’ns exposa com
en un cinema un món de llum i d’homes feliços protegits pels
prohoms de la humanitat. Qui no té el valor de denunciar la mentida,
no diu mai la veritat. Desconfieu d’ells: Són com els mercaders
que a l’edat mitjana oferien l’elixir d’amor i intoxicaven els
babaus amb alcohol.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada