Fa
pocs dies que ens van comunicar la mort a l’Argentina d’un inic
fiscal, per causes suposadament naturals. Per quins set sous no ens
en podem alegrar? Perquè la mort és ‘lamentable’? Coneixeu
d’algú ‘immortal’? Aleshores? Em preteneu dir que en aquell
infame al qual hem definit amb totes les males paraules que coneixem
per abusar del seu poder, per desgraciar la vida de gent innocent,
per fer el mal per tal d’omplir el compte corrent, per
enorgullir-se del mal que causava, pel ‘más dura será la
caída’...? Em preteneu dir que ara que ha finat, hem de
reconstruir el nostre argumentari? Ara hem de dir: oh, pobre! Que Déu
el tingui al seu si. Que Déu el perdoni. Que descansi el pau? Ahir
era un ser injust, un home que abusava del seu poder, un home que
tergiversava la realitat per assolir de tancar a la presó gent
innocent, que maldava per treure el més valuós dels nostres desigs:
la llibertat, tot vantant-se’n, més milhomes que un pinxo de bar!
I avui, que és fred, n’hem de lamentar la seva desaparició?
Sense
dubte que és immoral i contrari a tota ètica alegrar-se de la mort
d’una persona ‘normal’, amb els seus defectes i les seves
virtuts, i ho és perquè ningú pot llençar la primera pedra.
Tanmateix, no és ni immoral ni mancat d’ètica sentir felicitat
-un sentiment que no es pot reprimir- quan un desaprensiu acaba la
seva vida. Aquells que han fet mal sabent que el feien, aquells que
emparats en el poder dels seus càrrecs o força han sotmès els
altres injustament a condicions indignes, aquells que violenten la
legítima voluntat dels altres, tots aquests, no mereixen ni
mereixeran mai, en un cor noble, l’emissió d’una llàgrima. Els
seus familiars, lògic és que els plorin. Tot queda en família, i
al capdavall, l’estatus familiar s’haurà vist afavorit per les
activitats del difunt. Això passa fins amb els més perillosos
mafiosos. Ara bé, tots aquells que han patit la seva perfídia, com
voleu que el plorin? Serien malalts, si ho fessin.
Aquest
home, amb un currículum detestable, n’estava d’allò més ufà
d’impartir la injustícia en connivència amb els estaments
judicials. Hi ha molts graus de maldat i de perversió; però ja
només amb la mínima maldat i la mínima perversió, el goig de la
mort d’un malvat o un pervers no ens ha de crear remordiments de
consciència. No és just i fins i tot lloable celebrar la mort d’un
dictador? Els jueus alliberats després de la mort de Hitler, què
havien de fer, posar-se a plorar per la desaparició del seu botxí?
Aquella persona que ha patit mal d’una altra, quan el seu
violentador mor, què ha de fer, posar-se a plorar i lamenta-ho?
Sense dubte, que és molt digne del perdó i de la commiseració
cristianes actuar de manera tan generosa, tanmateix, és igualment
digne i comprensible que la víctima boti d’alegria amb la
desaparició del seu botxí.
Pretenen
dir-nos que tots els presos polítics, en el moment que van saber la
notícia, es van estirar els cabells i ploraren desconsoladament? La
seva educació i respecte, de ben segur que els féu adoptar una cara
de circumstàncies i amb circumspecció afrontar la notícia, ara bé,
sense dubte -perquè tots som humans-, en el seu fur intern sentien
unes pessigolles i el cap no deixava de pensar: ja t’està bé. I
aquests sentiments i aquestes íntimes expressions són del tot
dignes. Recordem que el difunt frisava per veure el president
democràticament elegit tancat entre reixes! I ara, què hem de fer?
Ai, pobre home, tan bona persona que era... i tan just i equànime.
Jo li perdono les faltes... I si vols perdonar-les-hi, i així et
sents millor, doncs, fes-ho. Ara, no em digueu que és de mala
persona alegrar-se per la mort d’un altre. I escric això, perquè
aquell que us ho digui, menteix: prou que tothom s’ha alegrat de la
mort d’algú altre. Només els ingenus i els sants són capaços de
tanta grandesa d’ànim. Dels primers n’hi ha molts, dels segons
molt pocs.
La
mala educació, l’insult i la desqualificació injustificada són
blasmables, sí, però no es poden castigar amb cap llei. I
l’exposició sincera i raonada d’una alegria, mai no pot ser
blasmable. Així doncs, aquells que ploren el mort, que el plorin, i
aquells que se’n riuen, que riguin. Sempre passa el mateix i sempre
serà així, més encara amb les persones públiques, que quant a
públiques no sempre seran ídols de tothom, i quan no s’és ídol
de tothom, sempre hi ha qui per enveja, per perjudici personal, per
raó o per antipatia, sentirà menyspreu envers la persona pública.
És el preu que han de pagar.
La
mort no fa sant a ningú. Tots ens hem de morir. I si avui jo me’n
ric d’un difunt, que els qui pateixen el meu sarcasme, no dubtin
que algun dia ells tindran l’oportunitat de resarcir-se’n. Que se
sentin ofeses les autoritats i ens demanin respecte, és molt baix,
molt insultant i a més a més de ploramiques. Potser els que ens ho
demanen, ho fan per curar-se en salut, traslladant la venjança en la
manca de respecte envers el mort a la que saben serà la manca de
respecte envers la seva pròpia mort.
Molt
més greu és la inoperància d’aquests alts càrrecs amb la mort
dels emigrants al mar, envers els quals ni tan sols hi ha empatia.
Molt més greu és deixar morir, que riure’s d’un que s’ha
mort; i més encara quan és de mort natural. Que molt diferent seria
la consideració si la mort hagués estat provocada, amb la qual cosa
entraríem en un altre escenari, que val a dir, tampoc no hauria de
ser molt diferent d’aquest, per bé que sí que l’assassinat hi
introduïria unes consideracions molt més delicades. En el cas que
ens ocupa, d’haver mort assassinat, l’escarni i la burla serien
èticament recriminables, ja que el càstig sofert excediria els seus
delictes... És una mica com ‘el cas que ens ocupa’ actuà amb
les seves víctimes.
Així
doncs, acomiadem-nos com ho fan els castellans: «El muerto al hoyo,
y el vivo al bollo».
P.S.
I si algú considera que no hi ha respecte pel difunt per la meva
part, consti que no me’n mereixia cap. I aquí rau la meva
llibertat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada