Aquests
dies estem veient la polsaguera que ha aixecat en tots els àmbits
educatius la polèmica per l’adoctrinament dels nens. Per començar,
cal deixar molt clar que adoctrinament era el que feia l’escola
franquista, és a dir, l’ensenyament d’acord a una doctrina i la
total falta de crítica o discussió, ja no només entre els alumnes,
sinó entre el professorat i els responsables educatius. Acusar avui
a l’escola catalana d’adoctrinament és senzillament una solemna
estupidesa. Que els responsables de l’educació espanyola -i
dir-los responsables ja és dir molt!- els molesti de veure que a les
escoles catalanes els nois i noies són formats en català i aprenen
les diverses ciències i humanitats en català, només certifica la
seva voluntat d’adoctrinament en castellà. I per a mostra un botó:
l’ensenyament de la història, no només a les escoles, sinó a les
facultats espanyoles d’història, ha estat sempre un adoctrinament,
una exposició voluntàriament tergiversada per consolidar la idea
pàtria. I ja Schopenhauer escrivia: «Només mitjançant la història
es torna un poble conscient de si mateix». La interpretació de la
història feta pels espanyols és i ha estat sempre una monstruosa
mentida, mentre que la història feta pels catalans -i cal tenir
present que la història sempre està sotmesa a una interpretació-
ha estat sempre la mateixa. Bona prova del que dic és que a Espanya
encara no saben si són Espanya des dels reis visigots -barbaritat
franquista-, des dels reis catòlics -tergiversació
constitucionalista-... o amb el naixement del concepte de nació al
segle XIX, que val a dir que seria la més objectiva anàlisi del
concepte estat-nació. Tanmateix, i els espanyols volen oblidar-ho:
Felipe V aconsegueix la unitat de les corones hispàniques (llevat de
Portugal) mitjançant el sotmetiment militar. Els historiadors
espanyols aquest detall l’ignoren perquè és el motiu clau que
justifica l’explicació històrica dels catalans, essent a més a
més d’una evidència documentada que no admet cap gènere de
dubte.
Però,
no vull parlar d’història, sinó de l’adoctrinament dels nens.
Si som estrictes, hem de reconèixer que tot ensenyament reglat per
un estat és sempre un ensinistrament, ja que l’educació pública
tracta sempre de ser un aglutinador. Per això, i avui més que mai,
vist que fins i tot les empreses formen part del sistema educatiu,
cal una profundíssima reflexió sobre els models i els sistemes
educatius. No és gens fàcil parlar d’aquest tema amb seriositat i
rigor assolint de deixar de banda les intoxicacions pròpies de tota
ideologia, unes intoxicacions ideològiques de les quals és víctima
el teòric de l’educació. No, no és gens fàcil. De primeres,
tots aquells que vulguin dir-hi la seva hauran d’esporgar tota
ideologia del mètode i cenyir-se a un procés de formació
‘asèptic’, si això és possible. Com veiem, reestructurar el
sistema educatiu és una complicadíssima tasca que hauria
d’involucrar a molta gent de molts àmbits d’estudi diferents i a
tots ells amb la feina prèvia de l’espurgació pròpia feta a
consciència. Aquest és un dels grans reptes de la nostra societat,
si no és el més complex i difícil. Però, tampoc no és d’això
del que es tracta aquí, ja que per tractar aquest assumpte ens
caldrien uns quants volums. La feina és enorme.
Per
això, recupero el motiu d’aquest escrit: l’adoctrinament dels
nens, entenent-hi, si als escolars se’ls ha d’involucrar en la
societat i els seus problemes, o si se’ls ha de mantenir allunyats
d’aquests problemes socials en els centres escolars. D’entrada
cal que ens cenyim al moll de la qüestió i no divaguem. Vull dir
que em refereixo als nens, no als joves que en el segon nivell
educatiu es preparen per als estudis superiors. En aquests, mentre
encara se’ls doni la possibilitat d’estudiar humanitats, i
sobretot filosofia i ètica, no cal dir que els problemes de les
nostres societats i les realitats i conflictes del moment seran
sempre un alicient de discussió i un bon camí per educar en el
respecte, la reflexió i el diàleg.
Exposat
fins aquí tot el que ha estat exposat com a preàmbul i limitació
de l’objecte d’aquest escrit, entrem de ple en l’adoctrinament
dels nens:
En
anteriors escrits ja he exposat que la societat d’avui impedeix en
els nens de ser nens. La intoxicació televisiva i alhora comercial,
les activitats extraescolars en molts casos excessivament
competitives més que educatives i l’estrès que totes aquestes
activitats representen per a un nen són sense dubte perjudicials,
perquè els lleven la millor de les seves facultats: la innocència.
Aquesta mirada desinteressada en l'àmbit personal i alhora
interessada com a curiositat i ànsia de coneixement és l’essència
d’una educació digna.
Per
això en els nens se’ls ha de permetre jugar i formar-se. És una
greu errada pensar que els nens aprenen jugant. És evident que en
els aspectes de desenvolupament psicològic i psicomotriu jugar és
l’eina més eficaç perquè un nen aprengui a relacionar-se amb la
vida en societat, tanmateix, la formació no pot ser un joc. Amb això
no vull dir que la disciplina i la tortura siguin el camí, però cal
establir una diferència -que existeix en realitat- entre allò que
es pot aprendre de manera natural i per interrelació, i allò que
fretura de ‘conducció’, o sigui, la formació en la matèria
específica. Per tal que la formació pugui ser admesa amb afecció i
apresa pel nen caldrà estudiar quines són les distribucions
horàries i quins els mètodes per aconseguir-ho, però és
inevitable que el nen diferenciï clarament allò que és joc, d’allò
que és formació, entenent per formació els coneixements
intel·lectuals. Ningú dubtarà que per assolir coneixements
intel·lectuals cal una actitud i predisposició, a més a més de
les capacitats intel·lectives, unes capacitats intel·lectives que
en un normal desenvolupament dels infants són extraordinàries a
edats molt petites. Un nen petit pot aprendre molt de forma
quasinatural si se sap com interessar-lo en la matèria que se li
explica. Prova d’això és la facilitat dels nens per aprendre els
enrevessats noms dels dinosauris i les seves característiques, una
facilitat que a molts dels adults ens sorprenen. La raó d’això és
senzillament l’interès i l’afecció.
L’escola
és un centre on s’han de donar als alumnes els estris i els
mètodes per al coneixement. La base tècnica que permetrà que
després puguin pensar i saber. L’educació és un llarg procés
que té diverses etapes, les quals cal respectar per a fer que
l’alumne assoleixi un desenvolupament adequat. Donar veu crítica
al desconeixement, no és un mètode ni de diàleg ni de reflexió,
més aviat és tot el contrari, un mètode d’autoafirmació i
d’irreflexió. No hauríem de parlar d’allò que no sabem. Aquest
és, sense dubte, un sistema adequat per educar un infant en valors.
Tothom pot parlar per parlar, i al nen cal educar-lo en la seguretat
que per parlar cal saber de què es parla, i que si no se sap de què
es parla és millor escoltar i preguntar. Formant-los en el respecte
a la pròpia ignorància, s’ensenya la base de la crítica
posterior, ja que una vegada el jove tingui els coneixements per
exercir la crítica, aleshores disposarà dels intruments per a
fer-la efectiva i real.
Així
com de vegades ens pensem que canviant les paraules canviem el món,
i no és en absolut així, de vegades pensem que allò que ensenyem a
l’escola canviarà la societat, i tampoc no és així. Tota
societat ensenya automàticament una ètica, tant als homes adults
com als infants i als joves. No cal que ningú els l’expliqui, els
infants i els joves la perceben amb tota naturalitat. No hem de
criticar la societat des de l’escola, ja que l’alumne quan sorti
de l’escola ingressarà a la societat i el sistema d’aquella
societat serà automàticament assimilat pel jove. A l’escola cal
formar l’individu i per això cal desenvolupar-lo en els
coneixements i la reflexió, ja que l’individu no ‘preconduït’
a l’escola serà el que podrà canviar la societat. I això avui és
més important que mai, ja que si abans l’adoctrinament nacional
era el propòsit escolar, avui, i ningú no se n’amaga, és la
formació per al treball, amb la qual cosa estem coartant tota
possibilitat de canvi real de la societat, perquè l’ensenyament
està destinat a la pràctica. I no hauria de ser necessari de dir,
però avui cal dir-ho: l’ensenyament és l’ensinistrament teòric
que després reformarà la pràctica.
No
em vull estendre més, que si no acabaré escrivint el primer volum.
Només us recomano que penseu en el que he escrit, que hi
reflexioneu. Un nen ha de jugar i formar-se, és innocent i no se li
ha de desenvolupar l’esperit crític que no pot tenir. Quan sigui
jove, mercès a la formació que li hem transmès i a l’evolució
física i mental, al desenvolupament que el fa deixar de ser nen
-perdre la innocència- i començar a fer-se adult -la transició
‘tràgica’ de la joventut-, mercès al fet que haurem fet d’ell
un ésser únic i individual, podrem tenir confiança que comprengui
la seva soledat o la necessitat de la societat. A primer cop d’ull
pot ser difícil de veure-ho, però si ens hi fixem, veiem que per
arribar a l’objectiu cal ocultar-lo. En una societat individualista
i sense ètica, educar en la solidaritat i l’ètica converteix els
nens en més individualistes i insensibles. Cal educar en la formació
i el coneixement, que són les fonts on beu qui acabarà
reconeixent-se com a ésser únic i per tant més social, en tant que
reconeixerà en els altres la seva mateixa peculiaritat.
Molt
poques vegades la línia recta és la distància més curta entre la
sortida i l’arribada en el món real. Potser només, en la
matemàtica, en la pura abstracció això té sentit, més enllà de
la matemàtica, la vida és una dansa plena de revolts i rebolcades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada