dijous, 23 de novembre del 2017

INTEL·LIGÈNCIA I VOLUNTAT


M’he decidit a escriure sobre aquestes dues facultats (humanes i animals) perquè considero important que reflexionem sobre elles i en traguem les conclusions que, sense dubte, poden il·lustrar-nos quant al camí que, amb precipitada decisió, ha pres el món occidental. No cal dir que hauré de fer-ho breument, ja que són dos temes que, com ens han demostrat els més il·lustres dels filòsofs, no els podem abastar ni amb un seguit de llibres. Tanmateix, sempre es pot assenyalar el moll de les qüestions, i si algú vol incidir-hi amb més profunditat, té a l’abast un bon nombre d’obres que l’orientaran sobradament.

La voluntat és allò que ens mou, és l’impuls vers la satisfacció constant dels desigs que, una volta assolits, canvien i ens tornen a moure devers una nova satisfacció; i així sempre mentre siguem vius. Aquesta és l’única essència de la voluntat, la qual per l’evolució social humana dóna origen a l’esforç -moltes vegades identificat amb ella-, perquè és aquesta força de voluntat, allò que és imprescindible en el camí envers l’objectiu de la satisfacció dels desigs. Així en les relacions humanes com en les dels animals, allò que la voluntat desenvolupa com a instrument per a l’obtenció dels seus objectius és la intel·ligència.
La intel·ligència és la facultat que permet ‘l’enteniment’ (la comprensió) del medi on es desenvolupa un ésser. Aquest enteniment sempre respon a la necessitat de la voluntat, per això els animals són intel·ligents: Són llestos, capaços d’estratègies de cacera, d’ardids instintius per a l’obtenció dels propòsits, siguin aquests el menjar o la còpula -que són bàsicament les necessitats de la voluntat- o qualsevol altre... Així doncs, els animals i els homes desenvolupen la intel·ligència al servei de la voluntat, la qual cosa significa emprar l’engany i la mentida com a instruments per a l’obtenció dels objectius. Per això, als animals i als homes més capaços en aquesta estrategia els definim com a astuts, llestos o eficaços.
Val a dir que en els homes, la seva complexa relació social i, sobretot, la dificultat de la comunicació han provocat un salt qualitatiu en la seva intel·ligència. Fa molts anys, quan els homes deixaren de ser manades que s’enfrontaven entre elles i començaren el procés de civilitzar-se -a viure en ciutats-, deixaren de comportar-se com a animals salvatges. La ciutat era l’indret on havia de ‘restringir-se’ la voluntat, i això s’assolí amb les lleis, les normes i els codis que regien en les ciutats i impedien als homes que hi vivien de comportar-se guiats únicament per la voluntat. Aquesta domesticació de la voluntat, lògicament comportà la necessitat de donar una nova orientació a la intel·ligència. Amb la civilització, l’home surt d’ell mateix i ‘comparteix’ la vida amb els altres homes. Amb el pas de molts de segles, l’home aprofundirà en els seus coneixements i sortirà d’ell mateix com a espècie per començar a analitzar el món que l’envolta: la intel·ligència es converteix aleshores en l’instrument de la comunicació de l’home amb el món. Aquest pas és fonamental per entendre el que és veritablement la intel·ligència desenvolupada, a diferència del que és la intel·ligència pràctica.
La intel·ligència de la voluntat és un enteniment pràctic, el qual permet l’individu d’entendre el seu voltant. El coneixement, en canvi, és la intel·ligència tot just quan es desprèn de la voluntat. Cap coneixement pot néixer de la voluntat, perquè el coneixement i el saber sorgeixen quan l’individu intel·ligent estableix una relació amb allò que l’envolta -l’objecte del seu estudi- fora de qualsevol desig de la voluntat. O si voleu dir-ho d’una altra manera, quan la voluntat és tota ella intel·ligència. Aquesta metamorfosi és la que dóna origen a la ‘veritat’. Si abans la voluntat se servia de la intel·ligència per enganyar i obtenir la satisfacció del seu desig, ara la intel·ligència és la voluntat de trobar la veritat. I aquí és on sorgeix el coneixement. Conèixer és ‘voler saber’ la veritat.
Avui però, sembla que hem fet milers de passes enrere i que la voluntat, camuflada en la intel·ligència, torna a imposar-se. Avui fem servir la intel·ligència pràctica com a instrument per a la imposició de la voluntat. Si us entreteniu a analitzar l’actual utilització de la intel·ligència, us adonareu que està al servei exclusiu de la voluntat. No és casual que se’ns parli de les universitats com a fàbriques de treballadors, homes que han de posar-se al servei de l’empresa, o sigui, d’una voluntat.
Ja hem dit que la intel·ligència no pot sotmetre’s a la voluntat si vol adquirir coneixements. Val a dir però, que la voluntat -que és allò que ens impulsa, que ens fa viure- se sotmet i se subordina a la intel·ligència en els homes més ‘socials’ perquè, en aquests, assoleix un grau superior de perfecció: la intuïció. Intuir és conèixer sense dubte i sense necessitat d’explicació. I així com la voluntat en els éssers vius és qui estableix la relació de l’ésser amb el medi mitjançant la seguretat indiscutible de la intuïció, així mateix actua la intel·ligència desenvolupada, arraconant ara la voluntat, la qual però, per ser indestructible, es modifica en l’exercici d’aquesta veritable intel·ligència, i es converteix en intuïció; per això, ningú no troba allò que no cercava...
Crec que ja n’hi ha prou amb aquestes someres explicacions. Més amunt ja he dit que endinsar-nos en aquest estudi no és possible, sinó en diversos volums. Per això considero que amb el que ha estat resumit fins aquí, n’hi ha prou per comprendre la part final d’aquest escrit.
L’ús de la intel·ligència al servei de la voluntat (els llestos, els vius, els tramposos, els qui sempre tracten de sortir-se amb la seva...) és l’estat natural de les nostres societats i dels homes, per bé que els que assoleixen de sortir-se amb la seva són una excepcional minoria. Els triomfadors són sempre gent intel·ligent, gent amb enteniment, homes pràctics. La seva voluntat els mou i la intel·ligència els fa el servei de minyona. Tanmateix, aquests homes mai no són útils socialment. Aquí trobem des del grimpaire de l’oficina, l’home sense escrúpols, un Bàrcenas o un Juncker, fins a un gran empresari o un dictador. Entre tots els homes, els més rellevants són una excepcional minoria: Mouen el món, però no la humanitat.
Quan la intel·ligència subordina la voluntat, ens trobem amb una minoria excepcional. Són homes que, no per dedicar-se al coneixement en qualsevol de les seves branques renuncien a la voluntat pràctica, però sí que són capaços d’albirar aquella intuïció de la qual parlava abans i que els permet de convertir-se en una minoria excepcional pels seus avenços en el camp del coneixement. Aquí hi trobarem tots els homes que en els seus respectius camps del coneixement, sigui de lletres o de ciències, han aportat saber a les generacions posteriors. Aquests són una minoria excepcional: Mouen la humanitat, però no el món.
I per cloure, encara hi ha aquells que assoleixen subordinar la voluntat a la intel·ligència, després la intel·ligència a la intuïció, i en lloc de cercar el coneixement, traslladen -com si ho fessin per osmosi- la intuïció a la intel·ligència, per això viuen i moren aïllats en la intuïció, en allò que podria definir com la intel·ligència de la voluntat -el coneixement de la intuïció pura-. Són els ascetes: l’excepció. Aquí, hi trobarem homes tan importants per la seva transcendència posterior com Buda i tots els fundadors de religions, fins als homes modestos que són capaços d’assolir un estat d’ascetisme menor però no menys important, com Josep Maria Xirinacs.
L’ascetisme no és social, sinó individual. Per això, per analitzar la nostra realitat, els casos que ens han d’importar són els que afecten la societat. Són els casos en què la voluntat se serveix de la intel·ligència sense preocupar-se del coneixement, en els quals la voluntat és una potència individual i antisocial; i els casos en els quals la voluntat està subordinada a la intel·ligència, que són els casos dels homes que s’obren al coneixement, i que per això són més socials que individuals, ja que el coneixement es transmet; tot el contrari que la riquesa.
La societat actual imposa el domini de la voluntat. Sempre ens caldrà la voluntat per a viure, sense dubte, però no podem sotmetre’ns impulsivament als seus principis i necessitats si pretenem viure en societat, ja que és el coneixement com a ‘veritat consensuada’ o realitat social, l’eina que ens ha de permetre un millor ensamblatge de totes les nostres voluntats. Quan els objectius de tots els homes són els mateixos, no hi pot haver pau, i a més a més, es viu en la mentida: tots els homes som diferents i per tant tots tenim diferents objectius a la vida. Cal donar a cadascú allò que necessita; tot, d’acord a les seves necessitats. Karl Marx en aquest enunciat ens demostra la seva profunda saviesa, i alhora ens presenta un problema d’extraordinària dificultat: que cadascú sàpiga -pugui arribar a ser consicent- d’allò que necessita.


Però això, ja és tema per a un altre escrit.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada