Potser
al jovent aquesta pregunta els sonarà estranya, però a la gent que
ha superat la joventut, de ben segur que els resultarà una pregunta
ben interessant. En aquest escrit, no pretenc de fer una profunda
reflexió de l’evolució, millor dit, de la involució que va de
‘l’homo sapiens’ a allò que definiré com a ‘homo vacuus’.
En aquest escrit, només em referiré a les característiques que
descriuen aquestes dues espècies d’homínids.
Més
enllà dels sentits de la percepció que apleguen totes les espècies
vives - amb notables diferències, això no obstant -, l’homo
sapiens es destaca de la resta d’animals perquè adquireix i
desenvolupa nous sentits arran del descobriment de la consciència
pròpia, que és l’element clau i diferenciador de la nostra antiga
espècie. Tampoc descriuré aquí com s’esdevé aquest valuós
descobriment; insisteixo que només ens interessa de reflexionar
quant a les característiques fonamentals de l’homo sapiens que ens
ha llegat la cultura, entesa com a consciència social, però
sobretot, com a àmbit de l’art i del coneixement.
L’homo
sapiens es caracteritza per tenir quatre sentits i una necessitat
derivada d’aquests sentits. Els sentits són el temps, l’alteritat,
la bellesa i el coneixement, els quals, en el seu desenvolupament
singular i alhora conjunt, desemboquen en la necessitat de
transcendència.
El
sentit del temps és el que ens descobreix la identitat, perquè per
a descobrir el veritable sentit del temps - el que Henri Bergson
denominava la duració -, cal aturar-se, cal tornar-se contemplatiu,
esdevenir un jo que contempla, un jo que en aquesta contemplació
reflexiona - és a dir, es flexiona cap a ell mateix -, en descobrir
‘allò que contempla com a contemplat’ i la summa importància
d’aquest descobriment. Per això és necessari discernir entre el
temps de què parlo del temps convencional (social i científic), que
és un acord instrumental per a la regulació social i una necessitat
de paràmetre científic per a la determinació dels esdeveniments;
tanmateix, el temps és la vida, el nostre sentit més pur, la neta
duració que només és mentre dura, i que en no ser, ja no és... ni
som.
L’alteritat
és el sentit que, en descobrir el jo, descobrim en els altres, amb
la qual cosa ens hem de reconèixer que l’altre és una part de
nosaltres de la mateixa manera que nosaltres som una part d’ells.
D’aquesta relació sorgeix el concepte social. De la contemplació
del món que ens descobria el temps i el jo, o sigui, la consciència
- en tant que assumim el ‘nostre’ temps -, es projecta als altres
‘jos’, es projecta envers la consciència dels altres ‘temps’
amb els quals compartim la ‘contemplació’ del món. D’aquesta
compartició doncs, és d’on neix la vida social, però val a dir
que només quant a la relació participativa amb els altres; i no
quant a la possessió o sotmetiment, ja que en el sotmetiment no hi
ha reconeixement de l’alteritat en no haver-hi, tan sols, el
reconeixement del jo quant a ens contemplatiu i integrat en el món.
De l’alteritat neix el sentiment de l’amor a l’altre, la
comunitat; ja que la comunitat és el conjunt d’homes que
‘col·laboren en la realització d’una tasca’ (‘Com’,
globalment, tot sencer. ‘Munus’, càrrec, ocupació. ‘I-tat’,
qualitat, condició).
La
bellesa és l’altre sentit exclusiu de l’espècie ‘homo
sapiens’. Aquest sentit és una suspensió de l’ànim, una
contemplació molt unida a la pròpia contemplació del jo, i per
tant, molt lligada a l’existència. la qual, perquè l’home viu
en comunitat, és una manifestació de la suspensió de l’ànim
existencial (una suspensió més enllà del jo, una suspensió de la
totalitat) amb la qual cosa s’activa l’emoció de la perfecció,
que és una emoció total i no individual. Per aquesta qualitat
d’emoció total, la perfecció no és llisa, plana ni fàcilment
perceptible, sinó que la seva característica més profunda,
essencial i determinativa és ‘una construcció’ rugosa, amb
desnivells i que només és perceptible en la seva totalitat. No és
una impressió, és una comprensió. No és un gust, és una realitat
absoluta en ella mateixa. La bellesa, però, és senzilla. Perquè
tot el que és senzill és gairebé imperceptible, i de segur,
indescriptible. La bellesa és l’emoció de la ‘totalitat’.
El
coneixement és el darrer dels sentits, i en la seva màxima
expressió la saviesa, que és un coneixement més enllà del
coneixement, o dit d’una altra manera, és l’assumpció del tot,
altra vegada. Si el jo era l’absència (la contemplació del
temps), si l’alteritat era la presència (la condició de l’altre),
si la bellesa era l’emoció davant el descobriment intuïtiu de la
senzillesa de la perfecció (la projecció de la totalitat), el
coneixement és l’harmonització de cada un d’aquests elements,
la configuració de l’enllaçament. El jo, amb la col·laboració
dels altres, determina ‘com és’ la projecció de la totalitat,
que necessàriament ha de ser ‘bellesa pura’, perquè ‘la
bellesa pura’ és l’única cosa que existeix. I això ho podem
comprovar fàcilment amb la nostra limitació intel·lectual, perquè
tot el que observem i contemplem en profunditat ens reflecteix la
seva perfecció, sigui la complexitat dels fenòmens del cel, les
perfectes ales d’una papallona, la constitució del més estrany
dels animals, de les plantes o dels minerals, sigui una cèl·lula o
el càlcul infinitesimal. I d’aquesta ponderada observació només
en podem desprendre amb rigor, la perfecció harmònica de tot el que
és.
De
tots aquests quatre sentits, que començant en el reconeixement del
jo - en ser plenament conscients de què és el temps -, passant pel
reconeixement de l’alteritat, i admirant-nos de la bellesa i el
coneixement, en resulta una necessitat, la inquietud purament humana
de perpetuïtat, i no per un plaer egoista, sinó per una necessitat
profundíssima d’eternitat, d’amor a l’ésser. I amb aquest
complex món de sensacions i emocions, l’home, l’homo sapiens,
supura l’amor com a voluntat i necessitat existencial. Un amor que
era present en el jo que contempla el seu temps, en el jo que
descobreix l’alteritat, en el jo que s’emociona amb la bellesa,
en el jo que s’esforça per comprendre. D’aquest batibull
d’inquietuds és d’on emergeix la necessitat de la
transcendència, que en tant que transcendència està més enllà de
les religions, si bé elles són el model en què sol representar-se
per a fer-la comprendre; encara que el que cal de veritat, per
comprendre-la, és sentir-la. Però la transcendència és el sentit
dels sentits, un fenomen exclusivament sensitiu, la projecció de
l’amor a l’Harmonia, a la bellesa, a l’altre i, finalment, al
jo com a voluntat activa de perfecció.
I
de tot això, ben barrejat en la coctelera de l’existència, se’n
produeix la LLIBERTAT, la llibertat responsable, l’única llibertat
possible, aquella que és ferotgement gelosa de la seva llibertat i,
per tant, rigorosament exigent amb tots i cada un dels seus sentits,
que no per altra raó, diem llibertinatge a la llibertat
irresponsable, a la llibertat esclava del jo que només es contempla,
que no veu l’altre ni la bellesa, i menys encara pot albirar què
és l’harmonia... i sense sentit de l’harmonia, no hi ha
transcendència.
Aquestes
són les característiques essencials de l’homo sapiens, l’animal
que pot ser absolut en la seva intuïció del món, només si és
lliure. La llibertat, doncs, és l’impuls de la voluntat (del
llibertinatge) reconduït a la integració amb la totalitat. La
llibertat es torna responsable de la pròpia llibertat, és l’impuls
de la voluntat que s’empra per harmonitzar, per reconèixer el jo
en l’altre. Qualsevol altra llibertat és l’esclavatge, un
esclavatge que podem disfressar amb mentides i enganys, però que és
la inharmonia, una peça defectuosa en l’engranatge de la ‘bellesa
pura’.
I
amb tot el que he resumit fins ara, no parlo d’un home sofisticat
intel·lectualment, sinó de qualsevol ésser humà. Un pagès que
extrau del silenci del camp la seva consciència, que comparteix la
seva existència amb la comunitat, que sap admirar-se de la bellesa
de la sortida i la posta del sol o de la meravella que és la llavor,
sap interpretar els senyals del temps, dels núvols, del vol dels
ocells, i així, s’integra ‘naturalment’ en l’harmonia. De
les quals coses brolla intuïtivament el sentiment amorós de la
transcendència, diguem-li Déu o Tot, però el sentiment de ser en
un jardí que és compartit i que cal perpetuar per a les
generacions a venir. Només cal ser un ésser humà per a ser un
‘homo sapiens’.
Però,
i l’homo vacuus, l’home buit, l’home sense fons, l’home sense
atributs? Quines són les seves característiques si el comparem amb
el sapiens?
L’homo
vacuus no contempla, s’immergeix en allò que mira, i en
immergir-s’hi no estableix distància, no contempla res, no atura
el temps, sinó que el devora, i en formar part de la contemplació,
es dissol com a temps i es perd ell mateix. Val a dir que és una
errada greu creure que ens perdem en l’espai, perquè només ens
podem perdre en el temps. L’espai és l’indret que hem de
contemplar, i ningú no es pot perdre en la contemplació, sinó que
en la contemplació només pot trobar-se. És en el temps on ens
perdem, quan no sabem entendre què és el passat, el present i el
futur, ni les seves intrínseques relacions i interaccions.
L’omnipresència del present és l’anihilació, perquè és en
realitat l’única cosa insubstancial, el moment del canvi,
certament el moment en què som, però no té solidesa perquè en
ser, ja és passat. I en l’omnipresència del present no hi ha
temps, ja que el temps, la contemplació del temps, és el retorn del
passat, i en el retorn del passat construïm la possibilitat del
futur. En l’interval no hi ha res de substancial.
L’homo
vacuus és buit, sí, és buit perquè està anihilat, i allò que és
dissol en el no-res només pot ser no-res; i el no-res no té
parts... i a poc a poc, el desfilament de l’ordre natural de la
vida, la seva bellesa i realitat, es deformen fins a fer-se informes,
i essent amorfs, l’homo vacuus no pot reconèixer cap alteritat.
Com podria reconèixer-la, si no és enlloc, si viu en l’interval,
si no es reconeix ell mateix... com podria reconèixer l’altre?
L’home
vacuus, per causa de les dues deformacions anteriors, és narcisista.
L’única alteritat que viu és la del mirall; i en el mirall no hi
ha res més que buit, un buit sense substància, sense presència
realment, per això el narcisista viu del que vol veure, del fantasma
del que no és, però que el mirall, perquè el reflecteix, sembla
mostrar-l’hi. «Mira, hi sóc!». I no, el mirall no reflecteix més
que una imatge sense substància, perquè el mirall és el regne de
les ficcions, dels fantasmes. El mirall és la fal·làcia amb què
enganyaren els indis. I avui, l’homo vacuus satisfà el present,
l’interval, perpetuant-lo en la ‘selfie’, la imatge sense fons,
la careta sense vida, creient-se que en veure’s, és. I val la pena
de recordar que Narcís s’ofegà en el llac que el reflectia, es
menjà a ell mateix perquè res no existia... ni tan sols ell.
L’homo
vacuus acumula el fet d’haver-se perdut en el temps, el fet de no
veure els altres i el de només sentir-se viu en el mirall, per això
no pot reaccionar a altre impuls que no sigui l’instintiu, allò
que el recrea com a animal, perquè no pot veure en el mirall altra
cosa que a ell; i en els altres, altra cosa que ell; i no s’adona
que no es pot viure en l’interval sense substància ni solidesa de
ser, en un passar d’aquí cap allà, com un penell que el mou el
vent de les voluntats d’altri, creient-se que es mou per la pròpia
voluntat, i així no és capaç de cap coneixement, perquè només
pot saber el que li fan saber i sentir-se atret pel que li facin
sentir-se atret, perquè des del començament no és amo del seu
temps, i sense temps, no té passat i menys encara futur. De tot
plegat, més d’hora que tard, conscientment o inconscient, sorgeix
el desordre, el caos ingovernable dels instints i les passions sense
voluntat. El Narcís es creu l’eix del món i confia plenament en
les seves sensacions de fantasma, fins que, tard o d’hora, arriba
el moment que vol agafar un objecte i comprova que tot se li fa
inaprehensible, que no pot tocar res, perquè tot és virtual: ell,
els altres – que són modes del seu jo -, el mirall – mai
trobareu bellesa en un mirall -,
la voluntat desendreçada que no té agafador, que s’envola als
aires com una cometa o una bossa de paper. I sense objectivitat,
sense voluntat d’objectivitat, no hi ha coneixement, i sense
coneixement no hi ha harmonia.
El
desordre inharmònic del mirall, però,
sempre acaba per reflectir
la realitat: el passat i el futur, la
consciència de l’envelliment que el mirall ara sí reflecteix com
a càstig inevitable, com a sentència inajornable.
I en aquest
present, en aquest
moment terrible, neixen
els
pitjors
dels monstres: l’angoixa i l’ansietat.
I
el matrimoni de l’angoixa i l’ansietat només pot procrear una
sola criatura, potser amb molta diversitat, però una sola criatura:
la por. La necessitat de transcendència de l’homo sapiens és
convertida en la necessitat de paranys virtuals que assuaugin la
inquietud de la voluntat perduda i ofegada en la vida, per a la qual
cosa, l’homo vacuus accepta sense renúncia el ‘privilegi’ de
l’esclavatge que el faci sentir-se viu, per tal de fugir de la por.
L’homo
vacuus reclama imperiosament protecció, socors, recursos per poder
exercir el seu narcisisme, per poder executar la seva voluntat, sigui
en paranys virtuals, sigui amb la crueltat del seu ego buit, envejós
i rancuniós de les voluntats lliures que encara poden ser, viure i
creure en l’harmonia de la vida. Però el deforme, només pot veure
un món deformat.
L’homo
vacuus avui està de sort, papà Estat i mamà Presó el lliuraran
del sofriment, com el pastor i el corral preserven els bens, les
gallines i els porcs fins al dia de la matança. Tanmateix, l’homo
vacuus serà feliç mentre li permetin de tenir les distraccions que
ofeguen el seu temps; li garanteixin la protecció i separació dels
altres; li ofereixin de fer-se ‘selfies’ amb el dispositiu que el
marca, el senyal, el distintiu de cada peça del ramat; i mentre els
pastors el convencin que és un bon bé, una bona gallina o un bon
porc. I així es construirà la presó de la vida, amb ‘homines
vacui’ sense temps, sense amics, sense amor, sense coneixement... i
sense altre final que l’escorxador.
Aquí
s’apleguen els que freturen de distraccions per no trobar-se amb
ells mateixos i enfonsar-se en el buit dels buits, aquells que veuen
l’avorriment com un monstre i no com l’aliat que descobreix mons
desconeguts i inexplorats.
Almenys
que les idees exposades aquí tal com han rajat, ens serveixin de
punt de referència per a reflexionar i mirar-nos a nosaltres i al
món més enllà del mirall i d’un objectiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada